Trávíte celé dny vymýšlením účinné Facebook marketingové strategie, ale ve výsledku váš publikovaný příspěvek přináší jen velmi málo trafficu a engagementu? Neklesejte na mysli, organický dosah je boj i pro ty největší brandy. Nic ale není nemožné a ačkoliv se Facebook stal arénou placených reklam, organický obsah má stále svůj význam. Seznamte se s 6 tipy, jak na něj.
1. Vytvořte z Facebooku komunitní centrum
Pokud máte problém s vytvářením publik na vaší firemní stránce, zeptejte se nejdřív sami sebe – proč by vás měli lidé na Facebooku vůbec sledovat? Pokud nedostanou za to, že se stanou vašimi fanoušky, žádnou odměnu, většina z nich se nebude obtěžovat. Dejte proto zákazníkům důvod, aby vaši stránku „olajkovali“.
Jedním způsobem, jak rozšířit vaši Facebook komunitu, je vybudovat z vaší stránky centrum pro diskuse. Ať už to jsou týdenní chaty s fanoušky, místo, kde se setkávají milovníci digitálních technologií, nebo jednoduché otázky a odpovědi, vytvořit ze stránky místo, kam „se prostě chodí“, pomůže.
Nabídněte fanouškům něco unikátního, co mohou získat jen na vaší stránce. Tak lidé uvidí, že se vyplatí vás sledovat. Co to znamená? Že musíte zůstat aktivní, konstantně nabízet nová témata diskusí a pracovat na komunitní podobě stránky.
Rozpoutat diskusi, která je adekvátní zaměření stránky, umí například Facebook Page magazínu Jenženy.cz:
Tím, že uživatele zatáhnete do vytváření komunity, nejen zvýšíte engagement, ale lidé se o vaši stránku budou zajímat samovolně. Čím více lidí bude interagovat s vaším brandem na Facebooku, tím spíše se vaše příspěvky objeví v jejich News Feedu.
2. Přiveďte traffic z jiné stránky
Tvoření počátečního publika je jednou z nejtěžších částí zvyšování organického dosahu stránky. A jednoduchou cestou, jak zvýšit traffic, je konstantně připomínat publiku ostatních kanálů vaši přítomnost na Facebooku.
Rozhodně tím nemyslíme přehánět to s tweety nebo příspěvky na Instagramu, které odkazují na vaši Facebook Page. Na druhou stranu, právě popisky u těchto kanálů vám mohou pomoci informovat lidi o tom, kde na Facebooku vás najdou.
Vyzkoušejte to i na vaší webové stránce. Dá se z homepage vašeho webu jednoduše stát fanouškem facebookové stránky?
Zkuste tyto tipy zařadit na platformy, kde je širší publikum, a pravidelně se připomínejte. Informujte uživatele o tom, kvůli čemu stojí za to sledovat vás na Facebooku. Otevřená komunikace je vždycky nejlepší cestou ke zdravému vztahu, tak proč to nezkusit i s loajálními zákazníky?
3. Spolupracujte s influencery
Dalšími kanálem pro zvýšení trafficu jsou takzvaní social media influenceři. Tito uživatelé mají „moc“ přivést vám za pomoci správné strategie autentický traffic. Podle společnosti MuseFind totiž důvěřuje až 92 % zákazníků spíše influencerům než reklamám či celebritám. Ačkoliv se nejedná o zrovna nejorganičtější způsob, jak zvýšit traffic, protože influenceři zpravidla práci nedělají zadarmo, je to stále cesta k potenciálním zákazníkům.
Na českém Facebooku platí za výrazného influencera například Eliška Vyhnánková:
Influencery však můžete najít i na dalších sociálních sítích. Hodně jich funguje na Instagramu a zaměřují se na různá témata:
Právě zaměření influencera by mělo být jedním z klíčových aspektů pro zahájení spolupráce. Nejdříve se proto s influencerem pasivně seznamte. Sledujte ho na sociálních sítích, poznejte, čemu se věnuje, aby váš návrh nebyl úplně mimo. Většina influencerů je ochotná podpořit jen to, čemu sama opravdu věří a co je zajímá. Nebojte se jim ani svěřit s tím, že vaše Facebook stránka postrádá fanoušky – ve světě sociálních sítí se dobře orientují a mohou vám poradit.
Tip: Řadu influencerů můžete najít vyhledáváním na LinkedInu, největší profesní sociální síti. Do vyhledávače stačí zadat klíčové slovo „influencer“.
4. Zjistěte optimální dobu pro zveřejňování příspěvků
Linie mezi tím, kdy jste k publiku pozorní a kdy už spamujete, je na Facebooku velmi tenká. Lidé na sociálních sítích nemají rádi příliš aktivní značky. Průzkumy ukázaly, že zlatou střední cestou pro zveřejňování příspěvků je jednou za den. Jinak se totiž může stát, že vám fanoušci budou dokonce ubývat.
Otázkou také je, v jakou dobu je ideální zveřejňovat příspěvky? To můžete snadno zjistit v přehledech vaší stránky, pod záložkou „Příspěvky“.
Některé průzkumy také ukazují následující výsledky:
- Nejdoporučovanější den pro postování je čtvrtek.
- Nejaktivnější část dne je 13:00 ve čtvrtek.
- Nejsilnější den pro postování je mezi středou a nedělí.
- Nejbezpečnější den pro postování je prakticky jakýkoliv den mezi 9:00 a 15:00.
- Nejméně doporučovaný den pro postování je během brzkého rána a pozdní noci.
5. Naplánujte si konzistentní obsah
Dejte si také pozor na to, aby váš obsah byl konzistentní. Ačkoliv se to nezdá jako kritický aspekt pro zvýšení organického dosahu, opak je pravdou.
Zamyslete se nad tím, co sociální sítě vlastně pro vás a vaše zákazníky dělají – je to linie komunikace, kde chcete budovat vztah. Pokud zveřejňujete příspěvky nebo dáváte lidem podnět k zájmu pouze párkrát za měsíc anebo se snažíte sdílet různé typy obsahu, nevytváříte jasnou cestu komunikace.
Příkladem je opět stránka Jenženy.cz, která s fanoušky-ženami hovoří stále stejným jazykem a nabízí jim obsah, který se nese v totožném duchu:
Zvyšování organického dosahu jde tak ruku v ruce s persistencí a spolehlivostí vašeho obsahu. Díky tomu vám budou fanoušci více důvěřovat, protože spoléhají na tematické příspěvky, které je zajímají, a nic je negativně nezaskočí.
Nestřílejte proto příspěvky jen tak od boku, ale vytvořte si harmonogram, obsahovou strategii, která bude mít jednotný náboj. Poté si příspěvky naplánujte – uvidíte, jak půjdou logicky za sebou a zda skutečně s vaším brandem souvisí.
6. Nespoléhejte se jen na organický obsah
Mezi kanály, které využijete, by přesto ve vašem vlastním zájmu měly najít místo reklamy. Facebook se totiž rychle stal jedním z největších placených sociálních prostorů a snaha rozšířit komunitu publika organickou cestou je během na velmi dlouhou trať. To znamená, že byste do svého marketingového plánu měly zahrnout i placenou strategii, alespoň ze začátku a občas.
Pokud spoléháte jen a pouze na organické metody, unikají vám příležitosti, jak rozšířit vaše publikum. Organické příspěvky jsou samozřejmě alfou a omegou vaší stránky, protože jinak budete vaše fanoušky nudit. Existují však způsoby, které vám pomohou za reklamy ušetřit rozpočet.
Při spuštění kampaně se vyplatí analyzovat a A/B testovat, které reklamy fungují nejlépe, abyste se vyhnuli zbytečnému utrácení peněz. Reklamy se také dají kombinovat s organickými příspěvky, na nichž uvidíte, jaký obsah na vaše publikum působí nejlépe, a ten pak podpořit reklamou.