Instagram prozradil, jak funguje jeho algoritmus

11. 6. 2021NávodyNovinky

Jaký obsah ukáže a jakým uživatelům? Kolem instagramového algoritmu panuje spousta mylných představ. Proto se Instagram rozhodl uvést vše na pravou míru a poskytl nový přehled o tom, na jakých principech funguje a jak ve skutečnosti určuje distribuci obsahu.

Neexistuje žádný komplexní algoritmus

Prvním a zásadním faktem je, že procesy Instagramu neurčuje jediný algoritmus, takže myšlenka algoritmu jako takového je poněkud chybná. Neexistuje jediný algoritmus, který by monitoroval, co lidé na sociální síti vidí a nevidí. Instagram používá různé algoritmy, klasifikátory a procesy, z nichž každý má svůj vlastní účel. A cílem všech je personalizace obsahu – Instagram chce lidem pomoci najít to, co je opravdu zajímá, a přitom jim šetřit čas.

Ukázalo se totiž, že do roku 2016 lidé míjeli až 70 % všech jejich příspěvků ve feedu. Téměř polovina z toho přitom patřila jejich blízkým kontaktům. Proto Instagram (stejně jako Facebook) vyvinul a představil feed, který hodnotí příspěvky podle toho, o co projevujete největší zájem.

Z tohoto důvodu se algoritmy feedu a Stories obvykle zaměřují na přátele, zatímco záložka Prozkoumat a videa Reels odhalují relevantnější témata na základě trendů, zájmů a podobně.

Klíčové signály

Všechny algoritmy Instagramu používají klíčové signály, které se liší v závislosti na každém prvku. Existují dokonce tisíce signálů, ze kterých může systém čerpat. Hlavní ukazatele ve feedu a Stories jsou ovšem z hlediska důležitosti tyto:

  • Informace o příspěvku – jedná se o signály zachycující popularitu příspěvku (kolik lidí mu dalo like apod.) a obecné informace o příspěvku (kdy byl zveřejněn, jak dlouhý je, jde-li o video, jaké umístění k němu bylo připojeno apod.)
  • Informace o osobě, která příspěvek zveřejnila – tyto signály pomáhají získat představu o tom, jak zajímavá pro vás dotyčná osoba může být, kolikrát lidé s touto osobou interagovali za posledních několik týdnů apod.
  • Vaše aktivita – tyto signály ukazují, co by vás mohlo zajímat, kolik příspěvků se vám líbilo atd.
  • Vaše historie interakce s někým – tyto signály říkají, jak vás obecně zajímá zobrazování příspěvků od konkrétní osoby (např. podle vzájemného komentování postů)

Jedná se o obecné identifikátory algoritmů, podobné facebookovému News Feedu. V praxi to funguje tak, že pokud například nejčastěji reagujete na videa, Instagram vám zobrazí více videí. Pokud příspěvek vykazuje velký engagement, je pravděpodobné, že ho také uvidíte. Pokud dáte určitému příspěvku like, jedná se o silný ukazatel zájmu.

Nutno poznamenat, že toto platí jak pro feed, tak pro Stories. Pokud se tedy snažíte maximalizovat dosah na těchto místech, jedná se o klíčové prvky, na které byste se měli zaměřit.

Hodnocení ve feedu je také založeno na historii zapojení každého uživatele. Ve feedu je 5 interakcí, na které se Instagram nejvíce zaměřuje – s jakou pravděpodobností strávíte několik sekund u příspěvku, okomentujete ho, olajkujete, uložíte a kliknete na profilovou fotku. Čím větší je pravděpodobnost, že tyto akce provedete, tím výše ve feedu příspěvek uvidíte.

Hodnocení objevování

Karta Prozkoumat se trochu liší, protože její algoritmus se zaměřuje na zobrazení dalšího obsahu, který by se vám mohl líbil, a to na základě toho, koho sledujete, stejně jako vaší historie zapojení.

Abyste našli fotky a videa, která by vás mohla zajímat, sleduje Instagram signály, jako jsou příspěvky, které se vám v minulosti líbili, které jste uložili nebo komentovali. V praxi to znamená, že pokud se vám v poslední době líbila řada fotek s letní obuví, Instagram vám bude z větší části servírovat příspěvky týkající se tohoto a souvisejících témat.

A tady přichází na řadu důležitost hashtagů, které mohou pomoci zlepšit pozice ve vyhledávání. Pokud se pak lidé, kteří najdou váš post, zapojí i do dalšího vašeho obsahu, zvýší se tím vaše šance, že se zobrazíte i jejich přátelům.

I v záložce Prozkoumat posuzuje Instagram příspěvky podle pravděpodobnosti, že na ně uživatelé zareagují. Jakmile najde skupinu fotek nebo videí, která by se vám mohla líbit, uspořádá je podle toho, jak si myslí, že se o každé z nich budete zajímat. Opět tu hrají roli aktivity (likes, ukládání a sdílení), které v této záložce provádíte, stejně jako osobní zapojení do konkrétních druhů příspěvků, vztah s účtem apod.

Hlavně možnost uložení se v poslední době stala důležitým parametrem pro algoritmy a distribuci obsahu. Proto se vyplatí zamyslet se nad tím, jak můžete publikum motivovat k ukládání vašich příspěvků, a zlepšit si tak pozice ve vyhledávání.

Hodnocení Reels

Také videa Reels mají svůj vlastní algoritmus, který zkoumá, které spoty by vás mohly pobavit. Instagram tady zajímá, která konkrétní videa považují lidé za zábavná nebo vtipná, a učí se z jejich zpětné vazby. Opět tu hraje prim pravděpodobnost, s jakou se budete dívat na Reels v celé jeho délce, zalíbí se vám a přejdete na stránku daného účtu.

V rámci Reels vychází algoritmus z těchto 4 klíčových prvků:

  • Vaše aktivita – Instagram se podívá, které Reels se vám v poslední době líbili, komentovali jste je nebo s nimiž jste v kontaktu (na základě toho vám naservíruje relevantní obsah)
  • Vaše historie interakce s osobou, která zveřejnila příspěvek – stejně jako v záložce Prozkoumat je pravděpodobné, že video pořídil někdo, o kom jste nikdy neslyšeli, ale pokud jste s ním interagovali, Instagram vyhodnotí, že o jeho obsah máte zájem
  • Informace o Reels videu – jedná se o signály o obsahu ve videu, jako je zvuková stopa, porozumění videu na základě pixelů a celých snímků, stejně jako popularita
  • Informace o osobě, která zveřejnila příspěvek – popularitu považuje Instagram za důležitý parametr pro vyhledávání souvisejícího obsahu od široké škály lidí a umožnění každému najít si své publikum

Z toho vyplývá, že popularita obsahu a tvůrce videa je v rámci Reels významným faktorem pro zobrazování příspěvků. Mrkněte proto, jak vytvořit videa, která skutečně zaujmou. A nezapomeňte, že Instagram omezuje dosah videí, která nejsou původní.

Mrkněte také na celý článek od Instagramu, kde najdete další zajímavé podněty a informace.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře