V posledním roce se nákupní zvyky uživatelů výrazně proměnily. Silnou zákaznickou skupinou ovšem zůstávají tzv. mileniálové a generace Z. Nedávný průzkum proto zjišťoval, jaké jsou jejich aktuální preference, pokud jde o sociální sítě, produkty a celkové spotřebitelské chování. A my přinášíme přehled zajímavých informací, které se vám mohou hodit.
S nákupními zvyky mileniálů a generace Z (ročníky 1980-2012) se vžil nový pojem social commerce. Jedná se v podstatě o prodej a nakupování produktů či služeb prostřednictvím sociálních sítí. Tato generace totiž inklinuje k takovému nákupnímu zážitku (od vyhledávání zboží, přes zjišťování bližších informací až po zaplacení), který se stane, aniž by museli opustit sociální síť.
O tom, že globální social commerce trh nabývá významu, svědčí i tržby 89,4 miliard dolarů v roce 2020. A odhaduje se, že se do roku 2027 zvětší na 604,5 miliard dolarů. Ročně by tak měl vyrůst o 31,4 %. Jen v USA čítal tento trh 80,1 milionů zákazníků v roce 2020 a v roce 2021 by měl narůst na 90,4 milionů nakupujících. V oblasti retailu by se měl letos zvětšit o 34,8 % na 36,09 miliard dolarů, což představuje 4,3 % všech e-commerce tržeb.
A nyní ke konkrétním statistikám.
Níže vidíte průměrnou dobu uskutečnění nákupu v podání mileniálů a generace Z. Počítáno od momentu, kdy produkt poprvé uvidí, po zaplacení.
40 % lidí pak nakoupí alespoň jeden produkt nebo službu, zatímco sleduje live vysílání na sociálních sítích. 60 % uživatelů nakoupí minimálně jeden produkt na mobilu díky příspěvkům značek nebo obsahu influencerů na sociálních sítích. 46 % pak nakupuje alespoň jednou měsíčně díky stejnému zdroji.
41 % mileniálů a zástupců generace Z pak díky příspěvkům na sociálních sítích nakupuje většinou oblečení a 23 % produkty z oblasti krásy.
Všeobecně generace Z a mileniálové preferují nakupování na internetu.
K typickému zjišťování informací o značkách a službách také přistupují různými způsoby.
Ze studie dále vyplývá, že 61 % respondentů upřednostňuje v aplikacích možnost rovnou přidat zboží do košíku (a zaplatit přímo v aplikaci). 39 % uživatelů raději volí možnost zhlédnutí produktu na webové stránce (a platby na e-shopu).
A jak důležité jsou pro mileniály a generaci Z recenze produktů při online nakupování?
Je také vidět, že malá funkcionalita dokáže zajistit velké nákupy. Ukázalo se totiž, že tlačítko vyzývající k okamžitému nákupu je pro toto publikum klíčové.
Naopak se tu výrazně neuchytila možnost „Kup teď, zaplať později“. 78 % uživatelů ji totiž nikdy nevyužilo.
A jak tito uživatelé hodnotí celkové možnosti online nakupování na sociálních sítích?
Pokud vás zajímají podrobnosti a další informace, podívejte se na celý report.