Julie Šislerová: V roce 2030 strávíme v metaverse až 6 hodin denně

5. 4. 2023Názory

Ve středu 19. dubna startuje v Praze konference WebExpo 2023. Na ní se můžete setkat s téměř stovkou přednášejících a mentorů, kteří patří mezi špičky svých oborů. Mezi nimi nechybí ani Julie Šislerová, business konzultantka pro oblasti metaverse, NFT a Web3.

A protože má Meta s virtuálním světem do budoucna skutečně velké plány, Julii jsme vyzpovídali, aby nám toto téma přiblížila. Užijte si rozhovor a rozhodně si její přednášku nenechte ujít!

V roce 2021 se společnost Facebook přejmenovala na Metu, aby dala svým plánům s virtuálním světem metaverse větší důležitost. Do vývoje metaverza už investovala mnoho peněz a další investice plánuje. Můžete nám říct, v jaké fázi se metaverse nachází dneska?

I když se jedná o velmi rychle rostoucí odvětví, metaverse je zatím ještě na počátku svého vývoje. Upřímně řečeno, nikdo vlastně přesně neví, jak takový metaverse bude nakonec vypadat. Půjde ale v podstatě o další vývojový stupeň internetu a o jeho rozšíření do 3D prostoru. Metaverse v sobě spojí řadu technologií, které kompletně změní způsob toho, jak spolu lidé komunikují v digitálním prostoru. Již dnes existuje řada platform, které nazýváme metaverse (i když jím tak úplně nejsou) a které aktivně používá především generace Z, jmenujme například Roblox, Sandbox, Otherside, Spatial nebo třeba i herní platformu Fortnite.

Jak dlouho podle vás potrvá, než jej firmy začnou využívat v rámci svých marketingových aktivit, a jak takové aktivity mohou vypadat?

Už dnes vidíme řadu velkých značek, které do tohoto prostoru vstupují a experimentují se zapojením metaverse do svého marketingu. Například módní značky jsou v tom hodně aktivní. Gucci, Adidas, Nike nebo H&M už vydali formou NFT kolekce virtuálního oblečení, do kterého můžete obléct svého avatara a který vás pak reprezentuje ve virtuálních světech. Ale není to záležitost jen módních značek, vidíme to napříč celým trhem. Samsung, Coca Cola, McDonalds a v podstatě kterákoliv globální značka se nějakou formou do metaverse dění zapojuje.

Z tuzemských projektů můžeme jmenovat třeba Škoda Auto a jejich Škodaverse, který přináší fanouškům nové možnosti, jak objevovat elektromobilitu snadnou a hravou formou. V sousedním Slovensku je pak hodně aktivní Tatra banka, která pracuje už několik let s digitální influencerkou Bejby Blue, která je tváří studentského bankovního účtu. Slovenská banka se stala první evropskou bankou, která otevřela svoji virtuální pobočku v Decentralandu a metaverse využívá i k pořádání virtuálních koncertů. 

Bude metaverse dostupný i menším firmám, nebo to bude (alespoň zpočátku) spíše parketou velkých podniků, které si jej mohou finančně a kapacitně dovolit?

Myslím, že to bude podobné jako se všemi inovacemi – většinou s tím začínají nejprve velké firmy a pak se postupně přidávají i ty menší. Před pár desítkami let si každá společnost vytvářela první webové stránky, pak si s příchodem sociálních sítí zakládaly stránky na Facebooku a v budoucnu budou všechny společnosti přítomny ve 3D prostoru. A stejně jako nám dřív přišlo zvláštní a nemyslitelné, na co by některé firmy potřebovaly mít svůj vlastní web nebo dokonce Instagram, a dnes nám to přijde absolutně samozřejmé, tak stejné to bude i s metaverse. Ale na to, aby se stal mainstreamem, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. 

Za jak dlouho se metaverse podle vás stane běžnou součástí lidských životů?

Odhadnout, kdy se metaverse stane běžnou součástí našich životů, je velmi těžké. Záleží to na mnoha faktorech, jako je rychlost vývoje potřebných technologií, dostatek zajímavého obsahu, ale i samotné přijetí lidmi, a případně i regulace ze strany států. Nicméně dá se očekávat, že se bude v následujících letech nadále rozvíjet a nyní pravděpodobně ještě rapidněji díky příchodu AI. Podle společnosti McKinsey stráví v roce 2030 průměrný uživatel prací, nakupováním, vzděláváním a zábavou v metaverse až 6 hodin denně. 

Nahradí metaverse sociální sítě, jak je známe dnes?

Budoucnost sociálních sítí je v mnoha ohledech bytostně spojena s podobou budoucího metaverse. Metaverse bude další evolucí sociálních médií, stejně jako je další evolucí online hraní, práce na dálku a nebo online nakupování. Rozdílem bude to, že nám tento nový virtuální 3D prostor umožní jednoduše vstoupit “dovnitř” a zažívat všechno společně než jen prostřednictvím ploché 2D obrazovky, jako je tomu dnes. Vše, co na sociálních sítích milujeme – stejně jako vše, co nenávidíme – se díky metaverse zvětší a zintenzivní, ale zároveň nám to otevře nový svět zážitků, které budeme moct sdílet s našimi nejbližšími. 

Založila jste projekt „Holky v Metaverse“. Můžete nám ho přiblížit?

Holky v Metaverse je komunita určená pro všechny holky a ženy, které zajímají nově se formující světy metaverse a další související témata jako VR&AR, NFTs, kryptoměny nebo blockchain. Projekt jsem založila proto, že se dlouhodobě setkávám s tím, že je toto odvětví především mužskou záležitostí, ale pokud máme vybudovat metaverse, který bude pro nás pro všechny, musí u jeho budování být i holky.

Mým cílem je vytvořit podporující se komunitu, kde si budou holky vzájemně radit, sdílet know-how a taky motivovat další holky, aby se nebály do tohoto oboru vstoupit. Bořit stereotypy ve společnosti, že technologie nejsou pro holky. Ve skupině na Facebooku si sdílíme tipy, co se děje v oboru, kde se vzdělávat, jaké akce si nenechat ujít, a pořádáme i vlastní meetupy.

Tak pokud znáte nějaké holky, které by v komunitě neměly chybět, budu ráda, když jim o nás dáte vědět a nebo se k nám rovnou přidáte, pokud to čte zrovna taková čtenářka ;-) 

A řeknete nám na konec, o čem budete hovořit při své přednášce na konferenci WebExpo 2023? Na co se mohou naši čtenáři těšit?

To vám přece nemohu prozradit! Ale určitě se více do detailu ponoříme do metaverse! ;-) 

Děkujeme, Julie, za rozhovor a držíme palce!

Pokud jste si ještě nezakoupili vstupenku na konferenci, doporučujeme tak učinit co nejdříve. WebExpo 2023 totiž bude stát opět za to.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře