Instagramová komunita si velmi rychle oblíbila prostředí Instagram Stories. 300 miliónů účtů, které využívají Stories denně po celém světě, jsou dostatečným argumentem pro to, aby si firmy uvědomily jejich potenciál a zahrnuly využívání Stories do své instagramové strategie.
Stories a jejich atypický vertikální formát přes celou obrazovku od základů změnil způsob komunikace a spojování firem se zákazníky. Firmy stále více preferují komunikaci pomocí Stories než skrze klasické příspěvky.
Prostředí na Instagramu je s jeho rostoucí popularitou vysoce konkurenční, a proto je důležité nezanedbat studium vhodné strategie a uvědomit si základní zásady pro práci s Instagram Stories. Jak na to?
1. Poznejte váš cílový segment
Před tím, než se pustíte do jakékoliv strategie a reklamy, je nezbytné poznat vaše cílové publikum. Nestačí si specifikovat, o jaký segment se jedná dle kritérií věku, pohlaví, lokality či zájmů. Především je důležité analyzovat výsledky vašich kampaní, z kterých získáte konkrétní informace o chování vašeho publika. Zaměřte se na to:
- jaké reklamy uživatele nejvíce zajímají
- jak na jednotlivé reklamy reagují
- jaké reklamy v uživateli vyvolají akci k nákupu
Čím přesnější obraz o vašich stávajících a potenciálních zákaznících budete mít, tím jednodušší pro vás bude vytvořit obsah, který vaše publikum zaujme.
2. Vytvořte obsah na míru cílového publika
Názory vašeho publika jsou důležité. Nebojte se uživatelů zeptat, co chtějí na vašem Instagramu vidět. Průzkumy jsou účinným nástrojem k většímu zapojení publika. Zároveň mohou být dobrou inspirací k rozvoji nových nápadů nejen z hlediska tvorby obsahu příspěvků. Můžete získat i informace o preferencích a vkusu vašeho publika, například:
- které produkty či služby jsou oblíbené
- jaké barvy produktů lidé upřednostňují
- které jméno pro nový produkt preferují
- jaká mají očekávání
K průzkumu můžete použít atraktivní nástroje, které Instagram nedávno zavedl, jako třeba emoji slider.
3. Zapojte emocionální marketing
Instagram je platformou vhodnou pro aplikaci takzvaného emocionálního marketingu. Jedná se o typ marketingu, který se týká všech marketingových aktivit zaměřených na vyvolávání emocí u osob vystavených marketingové zprávě.
Statistiky dokazují, že zákazníci se při koupi produktů/služeb neřídí logikou, ale emocemi.
Tady máme pár tipů, jak aplikovat emocionální marketing:
- Snažte se spojit s vaší komunitou a obsah příspěvku emočně zabarvit.
- Text příspěvku by měl být laděný do stejného tónu sdělení jako video/fotografie.
- Využívejte emoji, gif, speciální písmo nebo samolepky, které pomohou dát vašemu příspěvku větší emoční zabarvení.
- Obsah vyvolávající v publiku adrenalin a napětí motivuje k akci.
- Soutěže a další interaktivní obsah jsou na Instagramu stále populární.
- Využívejte cílení na konkrétní geografické oblasti. Menší komunitu se vztahem ke konkrétní lokalitě můžete snadněji emocionálně zasáhnout.
- Úspěšné jsou i příspěvky, které motivují k novým výzvám a kreativitě.
- Pozitivní obrázky, slova a barvy ovlivňují kladně lidský mozek.
4. Ověřte si základní nastavení a popis firemního profilu
Pokud vaše Instagram Stories zaujme nového uživatele a přivede ho na váš firemní profil, začne si pročítat základní informace v biu vašeho účtu a prohlédne si vaše příspěvky. Ujistěte se, že popis vašeho profilu v biu je kompletní a je z něho jasný typ vaší aktivity.
I přidání oblíbených Stories do výběru pomůže obohatit vaši úvodní prezentaci.
5. Spolupracujte s influencery
Spolupráce s úspěšnými influencery se stala součástí strategií mnoha firem na Instagramu. Prvním krokem při výběru vhodného influencera je si pečlivě ověřit jeho statistiky v rámci Instagramu, Facebooku či webových stránek. Zásadní jsou údaje o publiku, které ho sleduje. Ať už se jedná o celebritu, bloggera, nebo sportovce, je důležité si ověřit původ publika influencera a jestli ho sleduje segment lidí, který je vhodný pro propagaci daného produktu.
To, že Instagram zavedl sdílení příspěvků do Stories, usnadňuje šíření vašeho obsahu jak influencerům, tak i vašim followerům.
6. Vytvořte si interaktivní šablony
Pokud chcete více propracovat obsah vašich Stories, můžete si připravit šablony, které budou snadné pro tvorbu obsahu a budou motivovat uživatele, aby je opětovně sdíleli.
Hezkým příkladem je šablona italského cyklistického závodu Giro d’Italia, která svým ztvárněním probudila v uživatelích chuť se zapojit do tvorby a sdílení.
7. Zaměřte se na práci se Shoutouts
Shoutout je zmínka (@), která odkazuje z jednoho instagramového profilu na druhý. Stručně řečeno, uživatel se rozhodne publikovat fotografii nebo video ve svých Stories a vloží do něj Shoutouts s odkazem na jiný profil. Pokud budete zmiňováni ve Stories vašich zákazníků, partnerů nebo influencerů, získáte tak více interakcí a followerů.
8. Vyprávějte příběh pomocí videí
Stories mají limitovanou délku videa 15 sekund. Z jednoho pohledu se může zdát, že se jedná o velké omezení, ale opak je pravdou. Právě toto omezení se může vhodným nastříháním dlouhého videa stát velkou výhodou. Video rozdělené na části a poutavé sekvence, které vypráví příběh po kouscích, obvykle návštěvníka více zaujme, protože v něm probouzí zvědavost a touhu vidět, jak bude příběh pokračovat.
Zkuste tedy vytvořit dlouhé Stories, rozdělené na 15vteřinové sekvence, které vycházejí z jednoho jediného videa. Stačí si pořídit vhodnou aplikaci a můžete se pustit se do práce.
9. Vytvořte poutavé reklamy
Vzhledem k vysoké konkurenci na Instagramu je nezbytné se zaměřit na práci s reklamou i v prostředí této platformy. Reklama by měla být poutavá a splňovat základní požadavky.
Instagram zveřejnil několik bodů, které by měly při tvorbě poutavé reklamy pomoci:
- Reklamy musí být relevantní
Nejúspěšnější reklamy v Instagram Stories získaly v průměru vyšší hodnocení relevantnosti, větší pozornost, měly jasné sdělení a jejich obsah ladil s propagovanou značkou.
- Každá sekunda se počítá
Nejúspěšnější reklamy ve Stories byly v průměru kratší a značka se v nich objevovala dříve.
- Reklama má mít rychlý spád
Ve Stories byly úspěšnější reklamy, které obsahovaly kratší scény.
- Ukázky produktů přinášejí výsledky
Jen polovina reklam ve Stories, které Instagram testoval, obsahovala názornou ukázku inzerovaného produktu a právě tyto reklamy v klíčových metrikách zazářily.
- Základem účinné reklamy je optimalizace pro mobilní zařízení
Téměř polovina testovaných reklam byla vytvořená přímo pro potřeby Instagram Stories. Do nejlepší třetiny všech testovaných reklam v Instagram Stories se ale dostalo jen pár z nich. Důvodem může být to, že jim předání hlavního sdělení trvalo déle a obsahovaly delší scény.
Výše zmíněné statistiky z výzkumu Facebooku a Instagramu se snažte aplikovat při tvorbě obsahu a reklamy Instagram Stories.
I v případě, že je váš firemní Instagram úspěšný, rozhodně byste neměli usínat na vavřínech, ale neustále pracovat na nových strategiích. Zkusit oslovovat nová cílová publika, která mohou zvýšit míru angažovanosti a být pro vás i novou inspirací.