Vše kolem Facebook Live

12. 10. 2016Návody Novinky

Facebook již pár měsíců umožňuje přenášet živá videa. Toho rádi využívají také školitelé, lektoři a specialisté nejrůznějších oborů. Na sociální síti totiž mohou jednoduše a atraktivně pořádat online přednášky či webináře pro širokou veřejnost. A s přibývajícími novinkami, které Facebook pravidelně představuje, se možnosti live vysílání sympaticky rozšiřují.

Jak šel čas s Facebook Live

S myšlenkou živého vysílání videí v rámci sociální sítě přišel Facebook na začátku loňského roku a po řádném otestování pak takzvané Facebook Live vypustil v létě do světa.

Na začátku bylo live streamování ovšem určené pouze vyvoleným, převážně celebritám, politikům, sportovcům a jiným veřejně známým osobnostem a ověřeným stránkám. I tak si ale novinka získala velkou popularitu a zaujala uživatele po celém světě. Facebook proto přislíbil, že se brzy dočkají i běžní lidé. A jak řekl, tak udělal.

Na jaře Facebook oficiálně pustil službu Live pro širokou veřejnost a ačkoliv není průkopníkem služeb podobného typu, vyvolal s ní ten největší zájem a boom. Jednoduše proto, že jde o Facebook v celé jeho velikosti.

Narozdíl od služeb typu Periscope má Facebook jednu nespornou výhodu. Je to jeho obrovská základna uživatelů a jejich často velice těsného propojení. Máte tak možnost být v kontaktu v reálném čase s reálnými lidmi, na kterých vám záleží. A právě tohle posouvá livestreaming na úplně jinou úroveň. Vy sami si určíte, kdo váš stream uvidí. Můžete tak vysílat ze svého soukromého profilu, pro všechny vaše přátele nebo omezené audience. Můžete vysílat ve skupině nebo pro fanoušky vaší stránky. To vše několika kliky v aplikaci.

Novinky

Facebook Live je především o interakci a zábavě. Během vysílání máte k dispozici celou nabídku Facebook Reactions, tedy To se mi líbí, Haha, Paráda, To mě mrzí a To mě štve. Reakce se na obrazovce vysílání objevují bezprostředně po odeslání, diváci jsou tedy vtažení do děje a mohou doslova fandit, hodnotit nebo povzbuzovat cokoliv, co se na obrazovce jejich zařízení zrovna děje.

Podobně fungují komentáře. Pokud se na video podíváte zpětně, komentáře a reakce se dokonce zobrazují v pořadí, v kterém byly zveřejněny. To vám zaručuje téměř identický zážitek, jako kdyby bylo vysílání opravdu živé.

Je tady také několik připravovaných změn, které zatím používat nemůžeme, ale jsou na cestě:

  • Brzy bude dostupná možnost přidat k vašemu vysílání druhého účastníka odkudkoliv, což bude velice silným nástrojem pro živé debaty například v politice.
  • Chcete si vysílání připravit předem tak, aby lidé čekali, až se ve stanovený čas spustí? Předplánované vysílání bude také brzy realitou. Diváci budou čekat v jakési „čekárně“, což producentům videí dává možnost začít vysílat s mnohem silnějším a připraveným publikem, narozdíl od nynějška, kdy si jej musí postupně během vysílání sbírat.
  • A nakonec uživatelé, kteří používají MSQRD (aplikaci, která vám před obličej nasadí masku dle výběru), budou moci vysílat přímo v jejich oblíbeném „převleku“.

Všechny změny budou postupně rolovány skrze ověřené profily až po klasické uživatele.

Facebook nezapoměl ani na personalizaci videa. Na výběr máte pět filtrů aplikovatelných na video a možnost kreslit přímo do vysílaného obrazu.

Pokud snad zatoužíte živé video sdílet s přáteli, není nic jednoduššího. Stačí tři kliknutí přímo v okně, ve kterém video přehráváte, a vašim přátelům přijde upozornění, aniž byste se ochudili byť jen o sekundu vysílání.

Další zajímavou věcí je Facebook live mapa. Na odkazu najdete interaktivní mapu světa se všemi aktuálními vysíláními. Pokud vás tedy zajímá, co se děje ve městě vedle vás nebo v horách na opačném konci světa, zjistíte to za pár sekund.

Facebook myslel také na analytiku. V metrikách se objevily dvě nové položky:

  • Peak Concurrent Viewers – nejvyšší počet diváků za dobu, kdy bylo vysíláno živě
  • Viewers During Live Broadcast – vizuální znázornění počtu diváků v každé sekundě videa

Jak Facebook Live využít pro svou značku?

Odpovědi jsou nasnadě:

  • Můžete v reálném čase vysílat průběh svých eventů a přenést tak fanoušky na Facebooku přímo na místo akce.
  • Přenášejte rozhovory nebo konference online na Facebook. S real time komentáři je můžete využít přímo pro kladení otázek od publika.
  • Pokud tvoříte živé rozhovory a konference, může být Facebook Live nepřekonatelným nástrojem. Ať už jsme v politice, nebo třeba komerční sféře.
  • Předveďte svůj produkt online a jedním klikem. Ať už jde o módní přehlídku vaší značky, testovací jízdu nového Range Roveru, nebo snad chcete ukázat, jak vynikající pokrm uvaříte s vaší náčiním, Facebook Live je ideálním kanálem.

Jak to celé vlastně funguje?

Jak Facebook Live video spustíte a oslovíte vaše fanoušky? A co k tomu potřebujete? Nejprve pár specifikací a doporučení:

  • Rychlost připojení – Facebook doporučuje Wi-Fi nebo minimálně 4G/LTE připojení. Jistě lze vystačit i s méně kvalitním připojením, ale jistotu stabilního, kvalitního obrazu již nelze zaručit.
  • Mohu video propagovat? – Ne, pokud vysíláte. Avšak po vysílání je video na vaší stránce k dispozici jako klasický příspěvek a stejně tak jej můžete propagovat.
  • Označte místo, odkud vysíláte. Pokud to uděláte, zobrazí se vaše video na Facebook Live Map a máte větší šanci získat více sledujících.

A teď k vlastnímu spuštění Facebook Live videa

Otevřete aplikaci pro Facebook na vašem zařízení a klikněte na ikonku “Živě” vedle ikony pro fotku.
img_0735
Otevře se vám okno, kde uvidíte živý náhled zabíraného videa, a ve spodní části můžete napsat popisek svého live videa.
img_0736
Pak už jen stačí kliknout na tlačítko „Zahájit vysílání“ a vysíláte živě! Ve spodní části se zobrazují komentáře k vašemu vysílání.
img_0737
Po kliknutí na tlačítko „Dokončit“ se vysílání zase ukončí.
img_0738
Po nahrání videa na Facebook dostanete stručný souhrn jeho délky spolu s informací, že video je nyní zveřejněno.
img_0740
img_0741
Nakonec se nahrané video zobrazí na vaší stránce, kde jej může kdokoliv zpětně zhlédnout.
img_0742

K Facebook Live videím lze díky Live API využít i jiné aplikace. Tady najdete nápovědu, jak na to.

V Business Factory, která je Facebook Marketing Partnerem, pracuji na pozici Facebook Ads Specialist. Po letech strávených prací na vlastních projektech jsem zakotvil jako specialista na výkonnostní reklamu v Business Factory a na stránkách Newsfeedu se s vámi budu o své zkušenosti rád dělit!

Komentáře