Reactions – na co se můžete těšit

Adam Zbiejczuk

11. 2. 2016Názory Novinky z Facebooku

Asi jsem byl hodný a tak jsem dostal Facebook Reactions dřív než většina uživatelů v ČR (nebo to může mít souvislost s tím, že jsem teď skoro tři týdny ve Španělsku, kde už se to od října testovalo). Zajímavé je, že v aplikaci (Android) to nevidím, zatím pouze na desktopu. Jak to vypadá a co vás čeká?

O FB Reactions se mluví už delší dobu, od října se testovalo (psali jsme: Není to Dislike button, jsou to Reactions) na vybraných trzích. Logika je vcelku jasná: Facebook bere interakce jako velmi podstatný indikátor kvality příspěvků (což je podstatné pro algoritmy, které vyhodnocují, co zobrazit a co ne, a mají samozřejmě vliv i na reklamy). No a s „lajky“ máte jeden podstatný problém: někdy se prostě nehodí. Zemřel kamarádovi pes? Spadlo letadlo? To lajknout nechcete.

Nakonec, když se nad tím zamyslíte, leckdo používá palec různě – nemyslím jen slavné „lajkuju ve smyslu přečteno“ Zdeňka Škromacha. Lajkujeme, protože tím chceme ukázat nějaké souznění (ale nechce se nám s tím vypisovat). Na jedné konferenci jsem říkal: „Lajkujeme ze soucitu“ – což je samozřejmě jen taková zkratka, ale chtěl jsem tím naznačit, že mnohdy nejde ani tak o to, že  by se nám daný příspěvek / obrázek až tak líbil, ale že tím prostě udržujeme sociální vazbu s autorem (nikdo nemá radost, když jeho příspěvek má po několika hodinách nula lajků).

Dokonce jsem slyšel dobrý postřeh o tom, že novináři se museli naučit psát Facebookové statusy tak, aby se nestávalo, že je lidi nebudou chtít lajkovat (typicky úmrtí známých lidí). „Umřel XY“ – to lidi lajkovat nebudou, takže musíme napsat: „Vzpomínáme na XY, kdo ho měl rád v jeho slavných rolích, dejte lajk, R.I.P“.

Jak to tedy vypadá? Když najedete na lajk (jen u příspěvku, u komentářů to není), tak se vám objeví možnost vybrat: Like. Love, Haha, Wow, Sad a Angry. Po vybrání se vám bude ukazovat třeba „Wow“ místo „Liked“. Počet všech interakcí je vyjádřen u statusu číslem, po najetí na symbol uvidíte, kolik bylo těch „jiných“ reakcí. Screenshot je ze španělské reklamy, která se mi teď zobrazuje, protože v mé timline logicky moc příspěvků s Reactions není :)

Facebook Reactions

Facebook Reactions

Díval jsem se ale třeba na stránku FC Barcelona a poměr lajků a ostatních reakcí je hodně slabý, tak nevím, asi to Španěly moc nebere :)

Barca

Využil jsem proto možnost zeptat se někoho, kdo má zkušenosti ze země, kde už Reactions jedou naplno – mám švagrovou z Filipín, a od ní mám následující informace :) Udělala stručnou anketu mezi svými přáteli a toto jsou výsledky:

  1. naprosté většině se nová funkce líbí
  2. většina Reactions používá, ale i nadále častěji dají obyčejný „lajk“, reakce využívají jen v některých případech, nejvíc „Haha“ a „Love“
  3. naprostá většina považuje Reactions za zvládnuté po stránce UX
  4. většina by uvítala další varianty emocí a používají je spíše než „Stickers“

K tomu přikládáme obrázek z aplikace (iPhone) – Androidí aplikace má prý s Reactions problémy (padá).

Reactions - FB App (iPhone)

V aplikaci to funguje tak, že „podržíte“ lajk a objeví se vám další možnosti (prý to někomu přijde maličko moc pracné, otázka ale je, jak jinak to udělat).

Ještě jedna drobnost: když teď mám Reactions a použiju je na váš příspěvek, pokud je nemáte taky zapnuté, neuvidíte nic. Možná se objeví zpětně, jakmile budou Reactions dostupné i ostatním.

Adam Zbiejczuk
Spolumajitel Influencer.cz, brand ambassador ROIHunter.com - dělník internetu, organizátor setkání BabelCamp a BabelTalk.

Komentáře