Jak MarketingIntelligence.io nakoplo Protein&Co

22. 5. 2020Case studies

Pokud se věnujete sportu a zdravé výživě, určitě jste nejednou stáli před otázkou, jaké doplňky stravy zvolit, aby fungovaly a nechutnaly moc uměle. Stejné dilema od svých 16 let řešil i Daniel Sosýn – hledal protein, který se mu nezají již po dvou dávkách. Když nic vyhovujícího nenašel, rozhodl se k odvážnému kroku vytvořit vlastní doplňky stravy, na které se můžete po chuťové stránce i těšit. Po nesčetných pokusech vyladil v roce 2015 recepturu k dokonalosti a první protein značky Protein&Co byl na světě. Zanedlouho následoval e-shop proteinaco.cz jako nejlepší způsob, jak nové produkty dostat k lidem.

“Začínali jsme jako úplní nováčci ve sféře ecommerce – online marketingem nepolíbení, datová analytika pro nás byla španělská vesnice. Díky zaměření na kvalitní produkt a prozákaznický přístup se nám i přesto podařilo dotáhnout e-shop na obraty v řádech několika milionů korun ročně. Dostali jsme se ale do bodu, kdy už to dál nerostlo. Styl “nalejem tam cash a uvidíme” začal přinášet více škody než užitku,” vzpomíná na bod zlomu v jeho podnikání Daniel Sosýn.

Danielovi bylo jasné, že pro další úspěch společnost potřebuje nějaký ucelený strategický business plán. Důležitým bodem pro budoucí rozvoj se také stala potřeba kvantifikovat výsledek investic Protein&Co. Po dlouhém a zdánlivě bezvýsledném hledání s notnou dávkou štěstí narazil na přednášku Milana Merglevského na reshoper.cz 2020 o řízení marketingu a investic pomocí prediktivní analytiky.

Do několika dní následovala první společná diskuze, na které se dohodli, že Milan Proteinaco.cz s datovým řízením pomůže.

Milan si již podobným procesem prošel mnohokrát s desítkami e-shopů z české i zahraniční e-commerce scény. Své zkušenosti s řízením investic do digitálního marketingu a technologií spolu s kolegou Markem Kobulským transformovali do platformy MarketingIntelligence.io. Právě ta se stala srdcem pro datové řízení marketingových investic i v případě Proteinaco.cz.

Prvním úkolem bylo určit, jak se Proteinaco.cz odlišuje od konkurence. To bylo celkem snadné, neboť se jedná o unikátní produkty vlastní výroby a originální je také Danův osobní přístup ke každému produktu i zákazníkovi.
Z pohledu datové analytiky jsou tři hlavní kroky, které vedou k úspěšnému řízení začínajících e-shopů:

1) Určit si cíle, hlavní metriky, rozplánovat si business plán tržeb na měsíce a určit hranici návratnosti investic, aby vše dávalo jako byznysový celek ekonomický smysl.

2) Jakmile bylo jasné, s jakým rozpočtem a KPIs je možné počítat, nastal čas připravit strukturu marketingu a objem investic do jednotlivých marketingových aktivit.

3) Na základě dat pak připravit také automatizace biddingu či tvorby publik v reklamních platformách. Velmi důležitá byla v tomto ohledu automatizace retenčních kampaní na úrovni výpočtů celkové hodnoty zákazníků, tedy zobrazování reklam těm správným zákazníkům ve správný čas.

Zdroj: marketingintelligence.io

Jakmile bylo *“základní” byznysové nastavení hotovo, mohla vstoupit do hry pokročilá práce s daty. Ta spočívá především v plánu experimentů pro jednotlivé marketingové kanály, jejichž cílem je testování jejich přínosu a potenciálu.

Na základě těchto testů bylo možné upravit strategii a prediktivní modely tak, aby investice do marketingu byly využity co nejefektivněji. Díky tomu se odhalil například skrytý potenciál Facebooku a bylo možné navrhnout další experimenty se zvýšením investic do tohoto kanálu a sledovat vliv na ostatní platformy a celkový profit, který díky komplexní problematice atribučního modelování nemusí být ani v “přesně doměřitelném” digitálním světě tak exaktní, jak by se mohlo na první pohled zdát.

A výsledek? Díky tomu, že se včas podchytil celý proces včetně projektového řízení a interní komunikace, se podařilo držet celý projekt v černých číslech a byznysový cíl růst alespoň o 30 % meziročně se podařilo nejenom splnit, ale dokonce přesáhnout až o 20 % již od prvního měsíce. To pomohlo šetřit finance, které se nyní mohou alokovat do vývoje a výroby nových produktů, na odměny členů týmu, případně na jiné firemní investice.

“Pokud chcete posunout online projekt na novou úroveň, spolupráci s MarketingIntelligence.io za sebe rozhodně doporučuji.” – Dan

* (základní je v uvozovkách, neboť takto rozpracovaný business plán propojený s marketingem není obvyklý ani u mnohem větších e-shopů)

Honza nyní působí jako Head of International Division v marketingové a technologické firmě Business Factory, kde uplatňuje svoje bohaté zkušenosti z oblasti budování značky a strategického marketingu, který vystudoval na londýnské Imperial College. Znalosti kromě dalších studií v USA nasbíral i při spolupráci se značkami jako L'Oréal, Procter&Gamble nebo Amazon. Jako marketingový konzultant spolupracoval také s mnoha malými a neziskovými organizacemi. Kromě zápalu pro svou práci ho vystihuje láska k muzice, dobrému jídlu a businessové literatuře.

Komentáře