Obsah v roce 2023: Instagram

18. 1. 2023Návody

Hledáte inspiraci pro své marketingové aktivity na sociálních sítích, které v letošním roce zafungují? Včera jsme vám přinesli tipy, jak si poradit s obsahem na Facebooku. Dnes se podíváme na Instagram.

Doporučení, která vám pomohou maximalizovat vaši prezentaci na Instagramu, přinesl magazín Social Media Today. A vy se jimi můžete dle libosti inspirovat.

Vize Instagramu

Instagram v poslední době prochází malou proměnou, protože se snaží držet krok s nejnovějšími trendy a zůstat klíčovou aplikací pro mladší publikum.

Díky tomu Instagram přidává více náhodných příspěvků do hlavního kanálu, klade větší důraz na krátká videa a přiklání se k novějším způsobům zapojení, jako je sdílení příspěvků v DM a Stories namísto feedu.

S ohledem na to Instagram nedávno nastínil tři klíčové oblasti, na které se zaměří v roce 2023.

Jsou to:

  • inspirace lidí ke kreativitě,
  • pomoc s objevováním věcí, které uživatelé mají rádi,
  • podpora soukromých konverzací.

Z marketingového hlediska je zde významným faktorem lepší objevování, kdy se lidem zobrazuje více obsahu od lidí a stránek, které nesledují.

Až donedávna mohla Meta dominovat na poli sociálních sítí díky svému sociálnímu grafu – to znamená, že všichni, které znáte, jsou na Facebooku a Instagramu. Vzhledem k rozsahu svých aplikací má Meta velkou výhodu v propojení a dokázala toho využít například k replikaci funkcí z jiných aplikací, aby si udržela lidi na svých platformách.

TikTok však změnil paradigma sociálních médií, protože se méně soustředí na sociální aspekt a více na zábavu. Výhodou v tomto ohledu je, že TikTok je schopen získávat obsah, který zobrazuje v uživatelských kanálech, z mnohem širšího okruhu nahraných příspěvků, nejen od uživatelů a stránek, které sledujete. A protože jeho algoritmus umí dobře zobrazovat více toho, co se vám líbí, udržuje uživatele ve stabilně plynoucím kanálu zábavy, ať už komentujete, lajkujete, sdílíte, nebo ne.

Všechny ostatní aplikace tak nyní dohánějí náskok a Instagram vyvíjí pravděpodobně největší tlak, protože se snaží zabránit uživatelům, aby místo toho přešli na TikTok.

Z pohledu značky tak máte větší příležitost dostat svůj obsah do povědomí více lidí, kteří nesledují vaši stránku. Pokud tedy budete vytvářet poutavý obsah.

Budování prezentace značky

Prvním zásadním prvkem, který je třeba vzít v úvahu, je konzistence a rozpoznatelnost vaší značky v každém příspěvku.

K tomu Instagram nabízí tyto tři tipy:

Zdroj: Social Media Today

Nejdůležitější je vytvořit si styl, který zůstane konzistentní ve všech vašich příspěvcích, a to na základě použitých barev, nastavení, samolepek, emoji a tak dále.

Stanovte si, jak má vaše značka na Instagramu vypadat, což vám následně pomůže vybudovat si v aplikaci jedinečnější a definitivnější prezentaci značky.

Pokud jde o snímky produktů, ideální je pořídit si jakési „mini studio“, kde můžete fotografovat na pevném pozadí s vhodným osvětlením a inscenací. Nemusí se nutně jednat o drahé zařízení – podívejte se na tyto tipy od společnosti Canva.

Krátká videa

Další velkou pozornost věnujte krátkým videím prostřednictvím nástroje Reels, který vám pomůže maximalizovat výkon vašeho Instagramu. Pokud dokážete přijít se skvělým obsahem Reels, vaše šance na větší dosah exponenciálně vzrostou.

Kde ale vzít inspiraci na unikátní Reels?

Konkrétně na Instagramu můžete použít funkci vyhledávání, kde se vám zobrazí nejúspěšnější příspěvky podle tématu.

Zdroj: Social Media Today

Pomocí nově implementovaného postranního panelu vyhledávání na webu si můžete prohlédnout, jakým způsobem se po zadání dotazu zobrazí nejlepší související výsledky. Projděte si seznam a vyhledejte relevantní Reels. Díky tomu získáte lepší představu o aktuálních trendech a můžete se inspirovat pro svůj obsah.

Pokud vyhledáváte v telefonu, můžete procházet nejlepší Reels související s tématem tak, že kliknete na jeden z klipů zvýrazněných ve výsledcích vyhledávání a pak jimi procházíte.

Co se týče konkrétních tipů k tvorbě, Instagram říká, že firmy by měly svou značku zdůraznit během prvních několika sekund videa.

Při nahrávání si také všímejte „bezpečných zón“, tedy míst, kde vaše video nezakryjí prvky uživatelského rozhraní.

Zdroj: Social Media Today

A ještě jeden tip, kde vzít nápad na tvorbu videí Reels – jako šablonu můžete použít jiné Reels a od jejich obsahu se odrazit. Meta má také nástroj, který dokáže převádět statické obrázky na video, takže pokud je pro vás složité natočit video, můžete se pro začátek vydat touto cestou.

Za povšimnutí stojí i videa v Instagram Stories. Novinkou je, že spoty o délce až 60 sekund se nyní budou ve Stories přehrávat celá a nebudou rozdělena na 15sekundové úseky, jak tomu bylo dosud. Myslete proto i na tento placement a vytvářejte videa i pro formát Stories.

Stále však mějte na paměti, že jde především o to vytvořit obsah s faktorem zábavy, který uživatele zaujme. Pokud se vám to nepodaří, budou scrollovat, a váš obsah a tedy i značka zaniknou v množství ostatních příspěvků.

Popisky

Co se týče popisků k příspěvkům, Instagram doporučuje následující:

  • Uveďte nejdůležitější informace.
  • Používejte konzistentní a osobní tón.
  • Texty musí být stručné a výstižné.
  • Podněcujte k akci jednoduchou a přímou výzvou.

To v praxi znamená, že nejlépe fungují popisky stručné, výstižné a vybízející k akci (s CTA na konci). Nemusíte tvořit epické příběhy – délka popisku na Instagramu může být sice až 2 200 znaků, ale to neznamená, že je musíte využít všechny.

Snažte se být kreativní a struční a přimět uživatele k akci, kterou chcete, aby provedli – to znamená, aby si prohlédli váš obsah a provedli akci na základě vašich vizuálů.

Hashtagy

Hashtagy jsou na Instagramu také důležité a v mobilní aplikaci Instagramu můžete vyhledávat související tagy, které vám pomohou v procesu objevování. Při vyhledávání tagů si všímejte také počtu jejich použití.

Zdroj: Social Media Today

Hashtagy už možná nemají tak zásadní význam jako kdysi, zejména proto, že Instagram stále vylepšuje svá doporučení založená na umělé inteligenci, která vycházejí z toho, co sledujete a s čím se setkáváte. Stále však hrají významnou roli při objevování a upozorňování uživatelů na relevantní obsah.

Je však třeba je prozkoumat. Bohužel stále mnoho značek používá hashtagy, které obecně nemají žádný vztah k jejich podnikání.

Pomoci vám mohou kromě nativního vyhledávání na Instagramu také nástroje jako Hashtagify nebo Google Keyword Planner, který upozorní na nejčastěji vyhledávané výrazy. Podívejte se i na Instagram stránky vaší konkurence nebo relevantních firem ve vašem oboru. I tady najdete řadu vodítek, co je populární a relevantní pro vaše produkty či služby.

Co se týče počtu hashtagů, které byste měli přidat ke každému příspěvku, Instagram doporučuje 3 až 5 vysoce relevantních tagů. Některé výzkumy však ukázaly, že přidání až 30 hashtagů může mít významný přínos pro dosah a zapojení. Jednoznačná odpověď tedy sice neexistuje, ale stále platí, že je důležité zaměřit se na ty správné uživatele a trendy, a tedy vybrat hashtagy, které jsou pro vaši značku nejrelevantnější. Experimentujte, analyzujte a optimalizujte podle vlastního uvážení.

Na paměti je také potřeba mít následující:

  • Instagram se snaží doporučovat obsah, který je podobný účtům, které se lidé rozhodli sledovat. Takže by stálo za to provést další průzkum toho, co zveřejňují jiné značky ve vašem oboru, zejména ty, kterým se na Instagramu daří. Díky tomu se pak můžete lépe přizpůsobit specifickým prvkům, které mohou váš obsah zvýraznit vašemu cílovému publiku.
  • Pro algoritmus Instagramu je důležitá metrika „čerstvost“, což znamená, že je potřeba zveřejňovat příspěvky pravidelně. Co to znamená, není jednoznačně dané, ale zpočátku byste se měli snažit postovat alespoň několikrát týdně.

Co se týče optimální doby publikování na Instagramu, podle údajů společnosti Sprout Social jsou v současnosti nejvhodnější dny pondělí až pátek, v čase 17:00 a 20:00 hodin večer. Nejsilnějšími dny jsou přitom úterý a středa. Naopak neděle je podle průzkumu nejhorším dnem pro postování.

Opět je třeba upozornit, že i toto je relativní a neexistují žádné univerzální „nejlepší časy“ jako takové. Sledujte, kdy je aktivní právě vaše individuální publikum.

Všechny tipy můžete využít jako výchozí bod vašich marketingových aktivit. Měřte reakce publika a pak zdvojnásobte úsilí v těch oblastech, které vám generují výsledky.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře