Obsah v roce 2023: Facebook

17. 1. 2023Návody

Chcete v letošním roce zlepšit váš marketing na Facebooku? Magazín Social Media Today zveřejnil tipy, jak si poradit s obsahem a jeho plánováním, což je důležitou součástí toho, abyste na sociální síti zabodovali.

Jen pro připomenutí – dříve, než se pustíte do plánování příspěvků, je nezbytné mít jasno v těchto oblastech:

  • Definovali jste si poslání vaší značky a obsahu?
  • Vytvořili jste analýzu klíčových slov a dotazů na vašem cílovém trhu?
  • Zanalyzovali jste vaše konkurenty a jejich přístupy?
  • Zjistili jste, kde oslovit vaše publikum?

Se znalostí toho, jaký obsah budete vytvářet a sdílet, se můžete přesunout k další části. Pokud chcete zdokonalit svou prezentaci na Facebooku, věnujte pozornost následujícím doporučením.

Algoritmus

Nejdříve je třeba pochopit algoritmus News Feedu a způsob, jakým zobrazuje obsah v aplikaci. Cílem algoritmu Facebooku je podpořit zapojení uživatelů, proto se opírá o tři klíčové prvky:

  • Odkud příspěvek pochází – Algoritmus bere v potaz to, jak často uživatel reaguje na určitou stránku nebo osobu. To je pro něj signálem, že daný uživatel má o obsah pravděpodobně zájem. Pokud tedy pravidelně lajkuje nebo komentuje příspěvky nějaké stránky, uvidí více jejích příspěvků. Rovněž platí, že pokud někdo, s kým uživatel pravidelně komunikuje, sdílí odkaz, bude také pravděpodobnější, že jej uvidí. To znamená, že čím více lidí se zapojí do obsahu vaší stránky, tím je pravděpodobnější, že jim Facebook naservíruje váš další obsah.
  • Kdy byl příspěvek zveřejněn – Včasnost považuje Facebook za jeden z rozhodujících faktorů, což znamená, že prvotní reakce na příspěvek hraje roli při určování dosahu. Proto musíte upoutat pozornost lidí, kteří jej vidí hned po zveřejnění. V tomto smyslu je potřeba vědět, kdy je vaše publikum online a čím se pravděpodobně bude zabývat.
  • Jak pravděpodobné je, že vyvolá zapojení – Algoritmus Facebooku také zjišťuje, jaké jsou návyky jednotlivých uživatelů v oblasti zapojení (engagementu). Obsah proto optimalizuje tak, aby se co nejlépe opřel o jejich specifické chování. U každého příspěvku předpovídá, jaká je pravděpodobnost, že jej bude uživatel komentovat nebo sdílet. Facebook také odhaduje, jak dlouho si myslí, že by uživatelé mohli sledovat video nebo číst článek, což jsou další ukazatele pravděpodobné angažovanosti.

Algoritmus News Feedu se neustále aktualizuje a vyvíjí. V poslední době Facebook preferuje relevantní videa, která „sbírá“ z celé aplikace a zobrazuje ve feedech uživatelů. Meta uvedla, že časem bude přidávat další taková doporučení založená na umělé inteligenci, a s tím, jak se její algoritmus zlepšuje, dokáže stále lépe servírovat relevantní obsah, který by uživatel jinak neviděl.

To by vám mohlo pomoci zlepšit dosah. Stojí ovšem za zmínku, že Facebook se nyní zaměřuje především na krátká videa, protože se snaží oslovit širší veřejnost. Pokud tedy máte nápady na krátké klipy, mohla by to být dobrá příležitost, jak v aplikaci získat větší dosah.

Ukázalo se také, že se Meta snaží snížit množství politického obsahu ve feedu. To je pro firmy skvělé, protože díky tomu získávají větší prostor pro zviditelnění svého obsahu.

Meta dále upozorňuje, že algoritmus Facebooku zobrazuje spíše to, o čem uživatelé tvrdí, že „se jim líbí“, nebo co „považují za hodnotné“, narozdíl od toho, co je „nutí se zapojit“. A to je důležitý rozdíl. Neexistují sice žádné konkrétní informace o tom, které metriky Meta bere v úvahu, když se odkazuje na „hodnotu“, ale je dobré to mít na paměti.

Můžete například vycházet z analýzy společnosti Buffer z roku 2019, která zkoumala více než 777 milionů příspěvků ze stránek na Facebooku a zjišťovala, který obsah měl v minulosti ohlas a který může souviset s tímto přístupem založeným na „hodnotě“. Ukázalo se, že příspěvky, které zaznamenaly největší zapojení a následný dosah, byly buď inspirativní, vtipné, nebo praktické.

Podoba příspěvků

Jak zdůrazňují různé studie, na Facebooku obecně lépe fungují kratší texty, přičemž optimální délka příspěvku na Facebooku je 25 až 55 znaků. Uživatelé se totiž nechtějí nechat rozptylovat delšími popisy. Ideální je tedy stručně oznámit, o co vám v příspěvku jde, a navést je ke kliknutí na video či odkaz, který jim přiložíte.

Je potřeba připomenout, že příspěvky delší než 80 znaků se v mobilní aplikaci automaticky zkracují – na konci úvodního textu Facebook nabídne výzvu Zobrazit další. Pokud tedy vaše klíčové sdělení není obsaženo v první větě / prvních větách, může se vám snížit počet kliknutí.

Co se týče formátů:

  • nejlépe si vedou příspěvky s videem,
  • nejvíce zapojení vyvolává živé video,
  • příspěvky s obrázky mají obecně lepší výsledky než příspěvky se samotným textem,
  • úspěch zaznamenávají také příspěvky s memy, které pomáhají zlepšit dosah a povědomí.

A opět je třeba připomenout – vzhledem k tomu, že Meta klade větší důraz na krátký obsah, měli byste se zaměřit právě na něj.

Můžete se také podívat do Knihovny reklam na Facebooku a zjistit, co používají vaši konkurenti a firmy ve vašem oboru. Pokud reklama již nějakou dobu běží, pravděpodobně funguje. Kromě toho můžete získat údaje o útratách a impresích předchozích kampaní.

Když přidáte odkaz do nástroje pro vytváření příspěvku na Facebooku, automaticky se vygeneruje náhled odkazu – zobrazí se obrázek v záhlaví, který jste přidali k příspěvku na webu. Následně můžete odkaz z textu odstranit a náhled zůstane zachován, což může být lepší pro zvýšení návštěvnosti, protože celý váš obrázek je nyní „klikatelný“.

Co se týče hashtagů, pořád není úplně jasné, jaká je jejich účinnost na Facebooku. V různých obdobích kladl Facebook na hashtagy větší důraz, ale zdá se, že nic z toho se neujalo. Pokud ale chcete ke svým příspěvkům přidávat hashtagy, doporučují se maximálně dva na příspěvek. Prozkoumat relevantní tagy pak můžete v samotné aplikaci.

A nakonec k frekvenci zveřejňování příspěvků. To skutečně záleží na vašem publiku, ale Facebook již dříve doporučil, aby se stránky neobávaly nadměrného počtu příspěvků, protože algoritmus News Feedu omezí jejich zobrazení. Navzdory tomu se ale ukázalo, že častější zveřejňování příspěvků nemá žádný jednoznačný dopad.

Pro začátek je dobré zveřejnit tři příspěvky týdně, postupně přejít na pět, pak změřit výkon a od toho se odpíchnout.

Pokud jde o dobu, kdy publikovat, z údajů společnosti Sprout Social vyplývá následující:

  • nejlepší dny pro publikování na Facebooku jsou úterý až pátek,
  • nejlepší doba je 10:00 hodin ráno 16:00 až 17:00 hodin odpoledne našeho času.

Zapojení uživatelů

Je důležité, abyste sledovali komentáře k příspěvkům a odpovídali uživatelům, kdykoliv můžete. Navázání takového spojení může hrát velkou roli při budování povědomí o značce a komunitě.

Můžete také zvážit, že založíte Facebook skupinu pro vaši značku nebo se připojíte k relevantním, již existujícím skupinám. Tam se totiž můžete snadno zapojit do konverzace uživatelů. Dalším způsobem, jak posílit tuto interakci, je nasměrovat uživatele ke konverzacím prostřednictvím přímých zpráv (DM).

Opět tu platí, že se jedná o doporučený postup, nikoliv všeobecně platný. Určitě experimentujte a sledujte, co funguje právě vám a vaší stránce. Sledujte statistiky, které jsou pro váš byznys důležité. A když narazíte na „vítěze“, zdvojnásobte ho a ověřte své teorie, proč právě tento postup zafungoval.

Jsem copywriterka a zakladatelka textového studia COPYBARA. Jako šéfredaktorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou o kus dál a případovky inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře