PR Summit: Lidé jsou a chtějí u vás pracovat, ale musíte se snažit

20. 9. 2018Názory

„Nejsou lidi” je častá fráze, kterou slýcháme na HR odděleních společností všech typů. Letošní PR Summit (12. 9. Praha) na tento problém nabídl řešení v propojení PR a HR. Podle spíkrů vede cesta skrze autenticitu, transparentnost a reputaci firmy, která jasně stanovuje smysl firmy i práci každého zaměstnance.

Být zaměstnavatelem snů, vybírat si ty nejtalentovanější zaměstnance, kteří se stanou loajální oporou firmy a současně svou jiskřivou kreativitou firmu posunují stále kupředu…

A teď se vraťme zpátky do reality a zamysleme se nejen nad tím, co bychom si od zaměstnanců přáli, ale co jim musíme v dnešní době nabídnout, aby v naší firmě chtěli pracovat.

Hlavní téma: Employer branding

Letošní PR Summit se zaměřil na to, co může zaměstnavatel udělat, aby jeho brand byl pro uchazeče atraktivní. Transparentní a jasná komunikace se zaměstnanci je jedním z nejdůležitějších trendů. Přitom není třeba vymýšlet složité koncepty, každá společnost má něco, čím dokáže zaujmout. Ale musí pracovat na své reputaci, najít konkrétní příklady a pochopit svou cílovou skupinu.

Říkejte pravdu a buďte autentičtí (protože lež se provalí už ve zkušební době)

V panelové diskuzi moderované šéfredaktorem Marketing Journalu Petrem Michlem se potkali Michal Hardyn z VimVic.cz a Jan Klusoň z Proudly. Obě platformy nabízejí firmám moderní náborové prezentace, ve kterých prostřednictvím videí, fotografií, testimonialů a podobně mohou firmy představit zájemcům o práci své pracovní prostředí a firemní kulturu. Cílem by mělo být zachytit podstatu firmy tak, aby uchazeče přesvědčila, že zrovna tady chce pracovat.

Pokud ale uchazeč už během pohovoru nebo zkušební doby zjistí, že kultura je jiná, než mu bylo řečeno, odchází zklamaný a frustrovaný a samozřejmě si tento dojem nenechává jen pro sebe. Pro firmu je stavění potěmkinových vesnic drahé a neefektivní. Proto se opravdu nevyplatí vytvářet iluze. Ukažte práci takovou, jaká skutečně je. A zaujmete uchazeče, kteří o ni stojí.

PR Summit 2018

Význam autenticity potvrzuje i Martin Bazala, CEO ostravské společnosti Raynet, která efektivně pracuje s videomarketingem. Video dokáže vysvětlit i náročné téma, vzbudit emoce i odvyprávět příběh. Podle Martina Bazaly je třeba mluvit o firemní kultuře především uvěřitelně a že to funguje, ukázal na vlastní náborové kampani.

Zdůrazněte, čím se odlišujete od konkurence

Zahraniční host Karl-Johan Hasselström z Universum Global říká, že univerzální klišé a fotky z fotobanky vám stohy kvalitních životopisů nezajistí. Sociální sítě jsou přeplněné informacemi, a proto se firemní sdělení v tomto množství snadno ztratí. Pokud ale chcete oslovit nadané talenty, vaše firma se bude muset víc snažit odlišit se. Karl-Johan Hasselström zdůrazňuje význam firemních hodnot, vytváření brandu a smyslu, který má nejen samotná firma, ale práce každého zaměstnance.

PR Summit 2018

Zjistěte, kdo jsou vaši zaměstnanci, co chtějí, a chvalte je

Lenka Šilerová z výzkumné společnosti Ipsos říká, že pochvala je velmi důležitá motivace, ovšem manažeři jí stále šetří. Z výzkumu Ipsosu vyplývá, že pravidelně chválení zaměstnanci jsou nejen motivovanější, ale jsou také až 3x ochotnější doporučit svého zaměstnavatele.an>

Co říkají statistiky:

  • 7 z 10 Čechů alespoň občas sleduje aktuální pracovní nabídky firem, nejčastěji navštěvují pracovní portály.
  • 12 % lidí sleduje aktuální pracovní nabídky firem pravidelně i několikrát týdně.
  • 75 % zaměstnanců plánuje být ve své současné práci i za rok.

(Zdroj: Ipsos, výzkum Češi a zaměstnání, duben 2018)

PR Summit 2018

Buďte transparentní a féroví

V oblasti EMEA společnost Johnson & Johnson ročně obsazuje 9 000 otevřených pozic, o které se uchází 200 000 zájemců o práci. Head of Talent Acquisition Eva Čásenská ve své přednášce ukázala, jak v globální společnosti usilují o osobní přístup. Každý, kdo se někdy ucházel o práci, ví, jak nepříjemné je nevědět, v jaké fázi výběrového procesu se aktuálně nacházíte nebo kolik dní ještě čekat na odpověď od HR.

Johnson&Johnson přichází s aplikací Shine, ve které uchazeči sledují, jak procházejí výběrovým řízením a jaký další krok bude následovat. Aplikace Shine přináší do náborového prostředí transparentnost, do budoucna připravuje firma kromě angličtiny i další jazykové mutace a lokalizace pro jednotlivé trhy i personalizaci sdělení nevybraným žadatelům o práci. Mimo jiné je to také velká pomoc pro HR oddělení, které není zavaleno dotazy stovek uchazečů, kteří právě čekají na výsledek výběrového řízení.

PR Summit 2018

Spokojený zaměstnanec vám bude tím nejlepším ambasadorem

Luboš Tejkl ze společnosti České Radiokomunikace si vlastně nemá na co ztěžovat. Fluktuace jejich zaměstnanců je nízká, pro interní komunikaci úspěšně používají streamovaná videa a kontinuální zpětnou vazbu. Luboš Tejkl dodává, že motivace je především vnitřní a úkolem firmy je hlavně zaměstnance nedemotivovat.

PR Summit 2018

FlixBus CZ je trendem, který již neodmyslitelně patří k cestování po Evropě. A přitom tento startup vlastní jen jeden autobus a spolupracuje pouze s regionálními dopravními partnery. Pro Martinu Čmielovou, která má na starosti komunikaci startupu, je velmi důležitá aktivní komunikace a spolupráce s řidiči, protože právě s nimi zákazníci přicházejí do kontaktu. „Řidič je pod velkým drobnohledem, a proto pracujeme především na tom, aby byli řidiči spokojenými zaměstnanci, protože platí rovnítko: spokojený řidič = spokojený zákazník,“vysvětlila Čmielová.

PR Summit 2018

Zaručený návod, jak dělat PR a HR nám PR Summit nedal. Ani jsme ho nečekali. Každá firma musí pracovat na své reputaci, pracovním prostředí, na firemních hodnotách a své jedinečnosti, aby si dokázala přilákat zaměstnance, jaké potřebuje.

V Business Factory pracuji na pozici Social Media Manager, ale zajímá mě vše okolo Public relations. Baví mě pro informace hledat ta správná slova a správné místo.

Komentáře