Uživatelé netuší, která data o nich Facebook sbírá

19. 2. 2019Novinky z Facebooku

Facebook se v roce 2018 velmi intenzivně věnoval problematice zabezpečení dat. Upravil mnohá nastavení soukromí a zaměřil se také na vzdělávání běžných uživatelů. Pew Research v této souvislosti provedl studii, která zkoumá, jaké jsou znalosti uživatelů v oblasti ochrany osobních dat.  

Průzkum probíhal v USA v období 1. – 4. 10. 2018 a zahrnoval vzorek tisíce uživatelů Facebooku starších 18 let. Pew Research se ve studii zabýval otázkami:

  • Jaké znalosti mají uživatelé o ochraně svého soukromí na Facebooku?
  • Které typy dat shromažďuje Facebook v souvislosti s aktivitou uživatelů na platformě, a to i z pohledu reklamy a jejího cílení?

Každý účastník studie dostal za úkol zkontrolovat “Předvolby pro reklamu” a měl se zamyslet nad daty, která o nich Facebook shromažďuje.

Výsledky studie ukazují, že i přes zvýraznění ovládacích prvků ochrany osobních údajů a přes osvětu, kterou Facebook v této problematice celý rok prováděl, většina uživatelů neví, jaké informace o nich platforma sbírá a jak je využívá.

74 % uživatelů nemělo ponětí o kategorích reklam na Facebooku. Jedná se o seznam deskriptorů založených na aktivitě uživatelů, který umožňuje firmám cílit reklamy na konkrétní skupiny lidí.

Jakmile o problematice zjistili více, celých 51 %  lidí ze zkoumaného vzorku na kategorizaci Facebooku reagovalo negativně. Bezmála 59 % respondentů uvedlo, že Facebook do kategorií zařadil správně jejich skutečné zájmy.

Pew Research zkoumal také otázky politického postoje uživatelů a jejich rasové/etnické/kulturní detaily. Celkem 51 % dotazovaných mělo na profilu označenou politickou příslušnost a 21 % bližší kulturní specifikace, které Facebook zkoumá i dle aktivity uživatele.

Kompletní zprávu si můžete prostudovat tady.

Svět technologií a online marketingu je pro mě velkou vášní. V minulosti jsem působila po dobu několika let na akademické půdě jako vyučující na katedrách marketingu a hotelového managementu. V současné době spolupracuji s různými experty jako konzultant v oblasti online marketingu na mezinárodní úrovni mezi Švýcarskem, Itálií a Českou republikou. Specializuji se na e-commerce, sociální média a tvorbu webových stránek. Ve volném čase mě potkáte v přírodě ponořenou do krás tří disciplín triatlonu. Na Newsfeed.cz se s Vámi budu dělit o aktuální novinky z rozmanitého světa sociálních médií.

Komentáře