Jak se na Facebooku vyhnout herní mafii

20. 8. 2015Návody

Na Facebooku už je u nás každý. I vaše babička. A protože lidská vynalézavost je nezměrná, někteří uživatelé přišli na to, že se dá na Facebooku vlastně i docela slušně vydělávat. Ne, teď nemluvíme o nás markeťácích. Máme na mysli profesionální soutěžící.

Co je to herní mafie?

Pokud na Facebooku pořádáte soutěže, možná jste se s ní už setkali. Herní mafie jsou uživatelé Facebooku, kteří jsou v soutěžení opravdu zběhlí a vyhrávají jako na běžícím pásu. Jsou organizovaní v mnoha facebookových skupinách, kde si vzájemně dávají vědět o tom, na které stránce právě probíhá jaká soutěž, a žádají o hlasy v soutěžích, jichž se účastní.

Mají několik různých falešných facebookových profilů, z nichž se účastní soutěží několikrát nebo dávají hlasy svým vlastním soutěžním příspěvkům. Pro některé z nich soutěžení na Facebooku představuje i velmi slušný měsíční příjem. Soutěží totiž o cokoliv – od zájezdů a praček přes kávovary až po trička, reklamní propisky či dětské hračky nebo plenky. A je jedno, že děti ani nemají.

A proč se jim snažit vyhnout?

No a co, vždyť aspoň budu mít na stránce vysoký engagement a virální reach, napadne vás možná. Háček je ale jinde.

Pořádáte-li na facebookové stránce své značky či klienta soutěže, pravděpodobně tak činíte hlavně proto, že chcete nějak odměnit fanoušky stránky a budovat jejich vztah ke značce. Pokud ale vaši soutěž ovládne herní mafie, pro značku z ní pak neplyne vůbec nic.

Cenu předáte vítězi, který k ní ani k vaší značce nemá vztah a pravděpodobně výhru brzy zpeněží, zvlášť pokud jde o cennější produkt.

Mafie vaši stránku nemusí ani lajkovat (Facebook od letošního roku zakázal tzv. Like-gating, tedy podmiňování účasti v soutěži tím, že soutěžící musí být fanoušky stránky), a pokud ji náhodou lajkne, je to proto, že se těší na další soutěže, a nikoliv proto, že ho zajímají vaše příspěvky. Obvyklý obsah vaší firemní stránky pak herní mafiáni lajkovat nebudou, čímž utrpí engagement a v dlouhodobějším hledisku i organický dosah.

Navíc rozjede-li se na vaší stránce soutěž, kterou zaspamují falešné profily herní mafie, dost pravděpodobně naopak své poctivě soutěžící fanoušky naštvete.

Jak poznám účet herního mafiána?

1. Opravdu tě maminka pojmenovala Lenka Lenka?

První z varujících signálů může být už jméno. Jmenuje-li se soutěžící například Kytička Fialková, El Pé apod., je šance, že jde o falešný herní profil, poměrně vysoká.

Zběhlí mafiáni navíc používají pro své profily různá jména, která vypadají jako reálná, a vy pak teprve po vyhodnocení zjistíte, že Pepa Vomáčka, Jana Novotná, Tomáš Novák i Zuzka Veselá se všichni jmenují úplně jinak a bydlí na jedné adrese.

2. Rákosníček a koťátko

Dalším poznávacím znamením je profilové foto – falešné profily často nemívají na profilovce člověka, ale například domácího mazlíčka, pohádkové postavičky a podobně.

Screen Shot 2015-08-12 at 12.00.56

3. Osamělý lajkovací maniak

Falešné herní profily často nemají ani cover fotku a žádné další fotografie, v přátelích pak mají pouze hrstku dalších herních profilů, takže se počet přátel pohybuje okolo 20 až 30.

Obrovské číslo na vás naopak vykoukne u stránek, jejichž fanouškem profil mafiána je. Bývají to stovky až tisíce, díky čemuž je jasné, že nejde o normální osobní profil – sledovat na Facebooku 2 tisíce stránek by snad nezvládl ani nejotrlejší z nás.

Screen_Shot_2015-08-12_at_11_23_42

4. Žije soutěžemi

Hlavním poznávacím znamením herní mafie jsou ale  zveřejněné příspěvky. Na profilu herního mafiána najdete jednu soutěž vedle druhé. Některé soutěže tu mají i několikrát, aby zvýšili svou šanci na výhru – mrkněte třeba sem.

Jak se jich tedy zbavit?

Herní mafie se nikdy úplně nezbavíte. Banovat tyto uživatele rozhodně není řešení, protože když je vyhodíte dveřmi, vrátí se oknem pomocí svého dalšího falešného účtu.

Jediné, co můžete udělat, je přizpůsobit mechaniku a pravidla vašich soutěží tak, aby bylo méně pravděpodobné, že může někdo podvádět, nebo aby zkrátka nenahrávaly organizovaným mafiánům.

  • Především do pravidel soutěže přidejte bod, že každý uživatel se může zúčastnit jen jednou a že si organizátor vyhrazuje právo ze soutěže vyřadit kohokoli podezřelého z nekalých praktik.
  • Žněmi pro herní mafii jsou lajkovací soutěže – tedy soutěže založené na hlasování prostřednictvím tlačítka To se mi líbí. Této mechanice se proto vyhněte obloukem – žádné „Vyhraje autor fotografie, která získá nejvíc lajků“.
  • Další mechanikou, kterou mají herní mafiáni v oblibě, je pořadí. „Vyhraje každý desátý“? Ano, herní mafiáni tedy přispějí všemi svými dvanácti falešnými profily a mají výhru v kapse.
  • Prakticky jedinou mechanikou, u níž můžete mafii jasně vyřadit, je tedy vyhodnocení porotou. Pak vám nejvíce usnadní práci, používáte-li některý z nástrojů pro community management. Například my v SYMBIU pracujeme se Zoomsphere, kde je možné si k jednotlivým uživatelům přidávat štítky. Mafiány si tak můžete označit štítkem a při vybírání vítěze hned uvidíte, kdo soutěží poctivě. A navíc pokud se známé firmy budou účastnit dalších soutěží na dalších profilech, ušetří vám tyto štítky práci s jejich prověřováním.

Soutěže ano, nebo ne?

Z pořádání soutěže na Facebooku se může velmi snadno stát vaše noční můra. Své o tom určitě vědí například community manažeři stránky Remington, kteří byli kvůli útoku herní mafie donuceni celou svou soutěž anulovat – viz zde.

Screen Shot 2015-08-20 at 11.46.59

(kliknutím se dostanete na příspěvek)

Screen Shot 2015-08-20 at 11.42.47

(kliknutím se dostanete na příspěvek)

Stačí ale dodržet několik jednoduchých kroků, aby vše proběhlo hladce:

  1. Nastudujte si loterijní zákon – pro české úřady je Facebook stále úplně jinou galaxií, přesto je ale dobré zákony dodržovat, nikdy nevíte, kdy vás rozezlený uživatel může kvůli hlouposti či nedbalosti nahlásit.
  2. Vždy mějte na facebookové stránce či externě úplná pravidla soutěže, na která v soutěžním příspěvku odkážete.
  3. Zvolte mechaniku soutěže tak, aby nenahrávala herní mafii.
  4. Nebanujte, nemažte a nenechte se vytočit :)
Sociální sítě jsou mým koníčkem i povoláním – v SYMBIO Digital pracuji jako Community Manager v rozjíždějícím se týmu pro správu sociálních sítí.

Komentáře