Má pro značky smysl řešit instagramový grid?

23. 9. 2021Návody

Sociální síť Instagram má jen v Česku okolo 3 milionů uživatelů a naprostá většina značek a firem už na ní funguje a přispívá. Jak ale přistoupit k vizualizaci svého profilu (tzv. gridu) a odlišit ho od konkurence? Má to vůbec smysl? A jakou roli v tom hrají oblíbené Stories?

Potřeba odlišit se 

I poučený laik ví, že Instagram je především o fotkách a zážitcích. Pro značky je ale velmi těžké odlišit se nejen od konkurence, ale také od příspěvků běžných uživatelů či influencerů. Co dělat, aby značka mezi brandy nezapadla a zároveň působil její profil profesionálně a reprezentativně? 

Jednou ze základních technik je “péče” o tzv. grid, tedy de facto instagramovou stránku značky, kterou vidí zákazník/klient/follower při rozkliknutí profilu. Právě skládání gridu podle určitého systému promění profil na hezky vypadající landing page, na kterou můžete vést traffic z mediálních kampaní a Stories.

První dojem, který grid v osloveném zákazníkovi/klientovi vyvolá, si můžete představit jako pocit při vstupu na recepci hotelu nebo první zobrazení webové stránky. Něco ve vás vyvolá a jen těžko se později výrazně změní. Proto by měl grid odrážet váš brand, jeho náladu a hodnoty, kterými se chcete prezentovat.

Od tonality po nekonečný grid

Možností a systémů, jak udělat z příspěvků fungující a vizuálně propojený grid, je mnoho. Pojďme se podívat na pár odzkoušených a fungujících.

Pro zachování “klasických” instagramových fotek se hodí model jejich prokládání s typografickými/infografickými posty dle předem stanoveného patternu á la šachovnice.

Nebo můžete pracovat s tonalitou fotek a jejich provázanost v rámci gridu vám tak vzniká automaticky a přirozeně.

Tyto dvě metody nabízí slušný poměr mezi hezkou vizualizací a flexibilitou pro ad hoc postech. 

Další dva přístupy jsou na první pohled přitažlivější, ale vyžadují větší plánování a příliš se nekamarádí s potřebou urgentního sdělení. Řeč je o “řádkování”, tedy postování třech příspěvků najednou, které fungují společně vizuálně i obsahem sdělení.

Nejpropracovanějším a také nejnáročnějším přístupem je tvoření nekonečného příběhu, tedy gridu. V něm můžete pracovat s kolážemi reálných fotek a výrazných grafických prvků.

Nebo s opravdu propracovanými flat lay příspěvky, které vám dohromady vytvoří originální “nekonečný grid”. 

Každý ze zvolených přístupů má své plusy a mínusy. U jednoduchého patternu s infografikou můžete lépe pracovat s emocemi a reálnými fotkami. U dalších dvou sice platí, že vyvoláte silný vizuální dojem, ale jsou náročnější na práci designéra a plánování obsahu. 

Práce s gridem a jeho vizuálním systémem má totiž dvě zásadnější úskalí

1) Obsah do tzv. feedu musíte skutečně dobře plánovat a u některých stylů postovat ideálně rovnou po třech příspěvcích, aby se vám grid nerozpadl.

2) Pokud se vydáte vizuálně zajímavější cestou např. nekonečného flat lay gridu, dříve nebo později vám začnou chybět emoce a lidský prvek.

I systém může být svobodný

A jeden kompromis na závěr. Varianta, při které funguje grid jako celek, je vizuálně zajímavý a zároveň můžete komunikovat svobodně, flexibilně a pracovat s emocemi. 

S vaším designérem se můžete vydat cestou vizuálních šablon (např. ilustrace, koláže, overlay apod.), které si předem připravíte a pak je střídáte dle typu sdělení, dostupných podkladů a žádoucí nálady/cílové skupiny. Dohromady se již netvoří nekonečný a na sebe navazující grid, ale díky promyšlenému vizuálnímu zpracování spolu každý příspěvek funguje a profil značky stále vypadá pospolitě. Zároveň je mnohem svobodnější v rámci postování i vizualizace. 

Má to smysl?

Zásadní otázka. Nicméně odpověď je poměrně jednoduchá. Ano, pokud chce značka/firma dbát na svůj brand, vystoupit z řady a být třeba inspirací pro ostatní. Ve světě Instagramu je profil a grid něco jako homepage. Z mediálních kampaní, Stories nebo influencerských tagů a spoluprací se na něj přijde podívat publikum, ze kterého se může stát skupina potenciálních zákazníků, sledujících nebo jen někoho, kdo si řekne: “Wow, dělají to zajímavě.” 

Najít dobře fungující, hezky vypadající a ideálně originální styl instagramové prezentace a profilu značky je dlouhá cesta. Vydat se na ní ale znamená chuť rozvíjet a pečovat o svůj brand na sociálních sítích. 

Michala provází zájem o marketing, reklamu a sociální média celou jeho profesní kariéru. Je textařem a kreativcem v agentuře Saatchi & Saatchi (součást Publicis Groupe), kde má na starosti především sociální sítě českého T-Mobilu. Zároveň spoluzaložil agenturu Online Goblins Agency, která se věnuje sociálním sítím a gamingu. Jako freelancer pracoval např. pro značky Makro, Sencor či E.ON. Dva roky spolupracoval na projektech společnosti Creative Dock a dříve se věnoval i propagaci kulturních akcí (Žižkovská Noc, Kofola Music Club apod.).

Komentáře