Proč by si měly značky založit skupinu na Facebooku

29. 1. 2019Komunity

Občas se střetávám s názorem, že jsou Facebook skupiny takové malé facebookové porno. Že si v nich lidé maximálně tak sdílí, co zrovna odposlechli v městské hromadné, nebo si v nich maminky vyměňují recepty na nejlepší gothajové guláše s kečupem.

Že v nich o moc víc nejde. Že z pohledu značek nejsou atraktivním médiem. Takový názor ale patří lidem, kteří jsou slepí vůči tomu, jak se Facebook za posledních pár let proměnil.

Stránky už nejsou zrcadlem vašeho vkusu

Lidé už totiž hromadně nelajkují „Miluju psy“ nebo „Nejlepší rána jsou ta s tebou“ jako před pár lety. Už neplýtvají lajky a komentáři. Třeba i mají rádi energeťák Big Shock, ale už mu na Facebooku nedají ostentativní lajk. Proč taky.

Když Big Shock! vyplivne novou limitku, nějak se to dozví. Od influencera, protože ho bude pít ve svém oblíbeném instafriendly ušáku. Z reklamy, protože ho máme léta uloženého v cílovce.

Ještě předloni znamenal výtečný, na interakce bohatý Facebook příspěvek vysokou pravděpodobnost nových fanoušků na stránce. Teď už ne.

Stále platí, že se lidé neštítí příspěvky zasdílet, kór když jsou krásné jako Ornella Muti. Ani sebelepší virály vám už ale nezajistí základnu fanoušků, která vám bude čile komentovat jakoukoliv další reklamu. Facebookové stránky jsou v roce 2019 zkrátka katalogy s inzercí a novinkami.

Nevzdorujte tomu. Berte to jako fakt.

Proč je na čase založit si skupinu?

Facebook se možná proměnil, lidská potřeba se zapojovat do diskusí ale vůbec ne. Ta tu bude navěky.

Skupina je nyní ideálním hřištěm pro sdružování komunit. A je jedno, jestli ji budete zaštiťovat vy, anebo vaše značka. Když bude dobrá a najde si to správné publikum, může šlapat jako hodinky. Není tedy náhodou čas se s vaší značkou poohlédnout, jakou skupinu lidí by bylo možné sdružovat?

Ve třech jasných argumentech se vás budu snažit přesvědčit, proč byste o tom měli alespoň přemýšlet.

1) Na Instagramu nic takového není

Jednoduché jako facka.

Instagram a Facebook se coby dvě silné mainstreamové sociální sítě v lecčems překrývají. A zatímco v prospěch Instagramu mluví hlavně hashtagy a Stories, Facebook jako kdyby svou funkční výhodu tak trochu hledal. Skupina má sílu tohle zlomit i tím, jak uživatelsky přívětivá je.

Uvedu to na příkladu.

Když se ráno chystám do práce, běží mi v televizi jako kulisa Snídaně s Novou. Moderátoři v ní sem tam motivují diváky, aby se „zeptali hosta na Facebooku Snídaně s Novou“. Vždycky si u toho pomyslím, jaké nepohodlí musí být vůbec danou konverzaci na stránce Snídaně najít. A jak se, třeba i dost dobrá odborná konverzace, pozítří ztratí v záplavě dalšího obsahu.

Skupina by tohle elegantně řešila. A funkčně od sebe oddělila social media kanály.

Sledujte Instagram pro poslední novinky. Zapojte se do facebookové skupiny a diskutujte. Easy peasy.

2) Ve skupině je lidem lépe než na Facebooku

Loni do facebookové aplikace přibyla záložka se skupinami. Když si na ni přepnete, vidíte ve facebookové aplikaci jen poslední aktualizace ze skupin, do kterých patříte.

V mém případě jde asi o šest různých skupin.

O skupinu hráčů videoher, kterým je alespoň 25 let. Skupinu o trendech v marketingu. Skupinu s oficiálními novinkami Facebooku. Skupinu „Hororový klub“, kde si s ostatními geeky doporučujeme filmy z našeho oblíbeného žánru. Skupinu, ve které tuníme časopis SCORE. A skupinu sousedů z vesnice, ve které bydlím.

Když to přeženu, kdyby se můj Facebook smrsknul jen do obsahu ve skupinách, moc by mi toho na Facebooku nechybělo.

Naopak. Ubylo by hodně balastu od mých známých, co komentují politické statusy, cizí děcka nebo označují kamarády k meméčkům.

Do takové Facebook skupiny totiž vstoupíte pouze v případě, že:

  • je v souladu s vašimi koníčky nebo zaměstnáním,
  • z ní můžete získat nějaký užitek,
  • vás něčím sdružuje s ostatními členy (například demograficky).

Je to prostá matika. Většina obsahu na facebookovém feedu vás moc nezajímá. Obsah ze skupin jo.

Nebylo by vám vlastně lépe jenom ve skupinách?

Jako v době předfacebookové, když jste po škole či práci chodívali diskutovat na svá oblíbená diskusní fóra třeba o Warcraftu?

3) Konečně dáte lidem náležitý prostor

User generated content je snem každé značky. Ve skupině, která je dobře rozjetá, lidé nedělají nic jiného. Inspirují ostatní, dělí se o tipy nebo články. A vy jako značka se jen jemně zapojíte do dění, když vám začne takříkajíc stydnout polévka.

Z nejaktivnějších členů se mohou stát lokální influenceři. Lidé, jejichž názor považuje zbytek skupiny za svatý. Komu byste ostatně více uvěřili doporučení nové přírodní limonády? Leoši Marešovi na Instagramu nebo lokálnímu influencerovi ze skupiny „Máme rádi bio produkty“, co už vyzkoušel první poslední?

Pokud se ale s vaší komerční značkou odhodláte vstoupit mezi skupiny, potlačte přitom své markeťácké ego. Lidé vstupují do skupiny z vlastního přesvědčení, nikoliv, aby vyjádřili uznání dané konkrétní bio limonádě. Pokud vyrábíte přírodní limču, založte si radši univerzálnější „Máme rádi bio produkty“ a zasahujte jen jemně.

Nejenže si takto nachytáte víc než jen stávající fanoušky vašeho produktu, ale dost možná vyrobíte skupinu, která bude organicky bobtnat.

Ostatně, jak jinak než organicky. Vždyť je přece bio.

Začněte. Než začne někdo jiný

Pokud je pro vás důležitý community management na Facebooku, měli byste brát skupiny smrtelně vážně. Svůj vrchol si prožijí možná za rok, možná za dva. To už ale bude na zakládání pozdě. Vše bude založeno a vám nezbude nic jiného, než v již rozjetých skupinách „pouze“ inzerovat. Ano, počítejte i s tím, že inzerce ve skupinách je do pár měsíců hotová věc.

Co tedy radím?

Sedněte si se svou agenturou a společně projděte, koho by vaše značka mohla ve skupině sdružovat. Může to být široká skupina lidí. Můžete v ní komunikovat s pár jedinci, které jinak na Facebooku oslovujete jen těžko. Může to být skupina otevřená, zamčená nebo tajná. Podle toho, co se vám zrovna hodí do krámu.

Skupinu by měla zvládnout založit každá stránka, kromě těch značek, k nimž se váže nějaká věková restrikce. Smůlu mají tak prozatím hlavně brandy alkoholické. Příznivci alkoholu se tedy musí i nadále sdružovat v reštykách a nikoliv na Facebooku.

Zkrátka a dobře začněte. Jinak hrozí, že ulijete start.

Daniel Krásný je kreativní ředitel v Socialsharks a blogger pro vnimatkrasu.cz. Miluje cokoliv, co má písmenka. Twitter. Knížky. Svou diplomku z ekonomie (tu zvlášť).

Komentáře