Vánoční skřítek Egbot a jeho rady, co mají děti rády

5. 2. 2018Case studies

Chatboti se začínají objevovat častěji i v České republice, ale jak praví klasik „je snadné vytvořit chatbota, ale je těžké vytvořit kvalitního chatbota“. V našem případě jsme se rozhodli jít velmi jednoduchou cestou. Co je náš cíl? Doporučit knížku. Proto muselo být „flow“ velmi přímočaré. Jednoduché ale neznamená hloupé.

Nakladatelství Egmont se specializuje na dětské knihy, zejména licenční tituly (Disney, Asterix, Máša a medvěd, Hvězdné války, ale sci-fi nebo young adult ficition). Jeho Facebookové stránce se daří docela dobře (9000 fanoušků získaných primárně organicky, dobré dosahy). Jako agentura Influencer.cz spolupracujeme s Albatros Média už několik let – snažíme se zejména přinášet nové nápady a témata, protože věříme, že tvorbu obsahu dělají nejlépe lidi „uvnitř“. Téma chatbotů sami považujeme za jedno z nejzajímavějších (a s velkým potenciálem do budoucna), proto jsme se obrátili na Michala Černého (který o tom mluvil např. na říjnovém Babeltalku v Brně) a měli jsme radost, že i v Albatrosu se nápad líbil.

Cílem bylo vytvořit přátelského chatbota, který bude velmi jednoduše doporučovat rodičům knihy jako dárek pro děti k Vánocům. Nejdůležitější nám přišlo vybalancovat správnou tonalitu (aby to lidi bavilo) a praktičnost (aby rychle dostali, to co mají dostat – tedy doporučení na konkrétní knížku a nádavkem slevu k nákupu). Myslím si, že k úspěchu vedla i povedená grafická podoba našeho „vánočního skřítka“ (obrázků bylo jen několik, ale objevovaly se při pozdravu, vybírání knížky i v závěrečném doporučení – a také v reklamách), kterého jsme pojmenovali Egbot. Uživatelé jej „spustili“ heslem Vybrat knížku.

Skřítek se pak zeptal na pohlaví, jméno a věk – aby mohl využít jméno a vybral pro každou věkovou skupinu nějaké zájmové oblasti (celkově jsme zařadili necelých 100 knih). Většinu času si uživatel vybíral z nabídky – několika připravených možností. Pokud nebyl s nabídkou spokojen, mohl se vrátit o úroveň výš, na začátek nebo poprosit skřítka o lidského kolegu, který pak pomáhal se speciálnějšími přáními.

V možnostech byly schovaná i některá překvapení / zábavné odpovědi (např. když uživatel napsal jméno Egobot nebo Ježíšek, zadal věk dospělého a podobně). Po výběru knížky skřítek poděkoval a popřál krásné Vánoce a dal jako dárek 25% slevu a dopravu zdarma, také doporučil „příbuznou“ knížku (ty byly určeny ručně). Kampaň běžela zhruba pět týdnů a vedla uživatele k nákupu na e-shopu Albatros Média. Zapojení byli také influenceři, se kterými Albatros dlouhodobě spolupracuje (knižní blogeři, maminky i některé celebrity spojené s Albatros Média přes vydávání knih).

A jak jsme si vedli? Skřítek napsal téměř 20 tisíc zpráv více jak 1750 uživatelům, z nichž až do konce došla téměř tisícovka. Mezi uživateli bylo mírně víc žen než můžu, nejčastěji vybírali knihy pro úplně nejmenší děti (do šesti let). Nejlepší výsledky ve smyslu prokliků jsme zaznamenali na mobilech. Nejúspěšnější tituly byly Disneyovky: Auta – knížka na celý rok; 365 pohádek do postýlky; Sofie první – z pohádky do pohádky. První „jiná“ knížka byla Star Wars – Rouge One. I v reklamách byly nejúspěšnější ty, které využívaly Disney a Star Wars motivy. Nejlepší cílení pak bylo na Lookalike audience fanoušků nakladatelství a rodiče malých dětí.

Z „earned media“ máme radost z pochvaly od Tomáše Kaplana Fojítka (admin skupiny Literární snobi, kde svou pochvalu zveřejnil):

Nakladatelství EGMONT spustilo vánočního skřítka. Stačí jim napsat do chatu a skřítek vám vybere vhodný dárek. Vyzkoušel jsem si to na sobě a jednak jsem spokojený s výsledkem a potom jsem spokojený s celým stylem komunikace. Prostě, takhle nějak to má vypadat :)

Počet prodaných knížek prozradit nemůžeme, ale ano – chatbot i prodává. Zároveň předpokládáme, že ne všichni, komu Egbot poradil, nakoupili on-line. Knihy jsou v tomto ohledu dost konzervativní zboží a obecně se prodávají výrazně víc off-line, takže mnoho rodičů se určitě na knížku šlo podívat do kamenného knihkupectví.

Hlavně šlo ovšem o svého druhu test. Může chatbot pomoci uživatelům s výběrem knížky? Co přináší nakladatelství? Je možné něco podobného rozvíjet dál a po celý rok? Nyní už víme, že to jde a věříme, že v nějaké podobě se stane chatbot součástí social media ekosystému Albatros média. Kromě pomoci s výběrem té pravé knížky může v budoucnosti zvládnout i další věci – zkontrolovat objednávku, dát zákazníkům nějaký zajímavý bonus. Možnosti jsou otevřené také ve využití remarketingu – na FB můžeme cílit na uživatele, kteří s námi byli přes Messenger v kontaktu.

Spolumajitel Influencer.cz, brand ambassador ROIHunter.com - dělník internetu, organizátor setkání BabelTalk.

Komentáře