Zachytí sociální sítě vliv počasí na prodej? Malý experiment „pivo“ vs „cider“

30. 11. 2017Case studies

Úměra mezi objemem prodeje a ročním obdobím je u některých výrobků všeobecně známá. Známá je dokonce i závislost mezi denním prodejem a aktuální venkovní teplotou. Platí to ale také pro sociální sítě? V GoodMentions jsme zjišťovali, jaký vliv na diskuze na sítích má průměrná venkovní teplota. A pojďme si k tomu otevřít cider…

Původním záměrem bylo podívat se, jak si stojí stále populárnější cider proti českému národnímu nápoji, pivu. A jak to dopadlo? Neslavně. V ročním srovnání dostal cider doslova kanára – zmohl se jen na 3,15 %.

Pojďme se však podívat na porovnání dynamiky křivek diskuzí (přesněji grafů četnosti zmínek) na téma piva a cideru za poslední tři roky. Možná tam najdeme něco zajímavého:

Obě křivky mají jiné měřítko, průběh je však podobný – pouze interpolovaná křivka diskuzí na téma piva je plošší, zatímco křivka cideru velice silně připomíná… ano, graf průměrných denních teplot!

Porovnejme si následující dva grafy – diskuzi na internetu na téma „cider“ s průměrnými teplotami naměřenými v pražském Klementinu. Vsadím se s vámi, že i prodeje vypadaly v tomto období stejně – přímý vztah mezi prodejem nápojů a venkovní teplotou je znám už dlouhá léta. Navíc jsme jeden podobný výzkum již realizovali.

Touché! Až na špičky vyvolané dodatečnými mimořádnými událostmi (zde slavnosti cideru) se obě křivky prakticky pokrývají. Korelace trendů obou křivek, a to v období tří let, je zcela zřejmá.

Pokud vám někdo bude tvrdit, že v praxi není možné najít souvztažnost mezi prodejem některých druhů zboží typu FMCG a diskuzemi na sociálních sítích o těchto výrobcích, ukažte mu tento graf. Sociální sítě jsou nejrychlejším zrcadlem aktuální nálady. Něco se stane (událost, například Slavnosti cideru), nebo se změní podmínky (je horké počasí) a sociální sítě reaguji okamžitě. A stejně tak reagují i prodeje.

Poznámka na závěr: další rychlá doplňková analýza internetových diskuzí o pivu a cideru poodhalí, mimo již zmíněné počasí, některé další trendy a pravidelnosti.

Informace typu „kdy, kdy, jak, proč“ mohou výrazně pomoci nejen při přípravě kampaní, ale dokonce i při designu etiket nebo v přípravě prodejní strategie. Chcete zjistit, co o cideru hovoří muži a co ženy? Můžete provést klasický výzkum, nebo… stačí provést analýzu sociálních sítí a zapnout odpovídající filtry.

Jsem hlavním datovým analytikem v GoodMentions.cz. Naturelem hacker. Zajímám se o analýzy psané řeči, neuronové sítě a umělou inteligenci. Vášnivý čtenář sci-fi, který dnes čte spíše whitepapers o multimodal sentiment analysis. Snídám data, obědvám data. Mám rád hřejivé Islay whiskeys. Wake up, Neo...

Komentáře