Jak se vyhnout zamítnutí reklamy na Facebooku?

16. 5. 2017Návody

Většina z vás, kdo spravujete reklamy na Facebooku, jste se jistě setkali se zamítnutou reklamou. Anebo v lepším případě s takovou, kterou schvalovali na váš vkus až příliš dlouho. Jak jistě víte, Facebook zamítá reklamy, které porušují jeho pravidla pro inzerci. Čeho se vyvarovat, aby vaše reklamy byly (co nejrychleji) schválené, se dozvíte v dnešním článku, který shrnuje nejaktuálnější verzi Zásad pro reklamu.

Určitě se vám také stalo, že ačkoliv vám většinou Facebook schválí reklamu téměř okamžitě, někdy na schválení čekáte i déle než den. Obecně lze říci, že schvalovací proces může trvat pár minut, ale i dva dny. Jak přesně tento proces funguje, si Facebook pečlivě střeží. S velkou pravděpodobností se však jedná o kombinaci automatického a manuálního schvalování.

Co může ovlivnit dobu schvalování reklamy?

  • Historie vašeho účtu – Pokud už inzerujete delší dobu, možná jste si všimli, že je schvalování vašich reklam zpravidla rychlejší než na začátku. Důvodem může být tzv. „trust score“, které za tu dobu váš účet získal. Čím méně bylo v historii vašeho účtu zamítnutých reklam (také vzhledem k vaší útratě), tím menší je pravděpodobnost, že vám Facebook reklamu zamítne.
  • Text inzerátu – Jak se dozvíte dále v článku, v některých odvětvích musíte slova, která v inzerátu použijete, volit obzvlášť pečlivě. Pozor si musíte dávat například u textu, který se týká rasy, náboženství či rodinného stavu, jinak si přivodíte problémy.
  • Doména – Také cílová stránka reklamy podléhá kontrole. Musí přímo souviset s danou reklamou, být funkční a nesmí například vyžadovat stažení software pro zobrazení obsahu. A opět zde půjdeme do historie: čím déle doménu bez problémů používáte, tím rychleji bude reklama schválena.
  • Kreativa – Algoritmy Facebooku jsou natolik přesné na to, aby odhalily přílišnou nahotu, loga, ke kterým nemáte práva, a další porušování pravidel (viz níže).
  • Cílení – V některých odvětvích je potřeba dodržovat zásady. Například pokud inzerujete alkohol nebo sázení, samozřejmě musíte cílení omezit na uživatele starší 18 let.

TIP: Pokud čekáte na schválení delší dobu, zkuste reklamy duplikovat. Máme zkušenost s tím, že to často pomůže.

Může se také stát, že je vaše reklama na začátku okamžitě schválena, později ale dojde k jejímu zamítnutí. Tady se jedná o zmíněnou kombinaci automatického a manuálního schvalování reklam a vaše reklama neprošla kontrolou od zaměstnance Facebooku. Chcete-li znát důvod zamítnutí, jděte v Business Manageru na úroveň reklamy a klikněte na možnost „Editovat reklamu”. Následně můžete reklamu upravit tak, aby odpovídala pravidlům. Ta nejdůležitější si nyní shrneme.

clanek-1 copy

Co je proti pravidlům pro reklamu?

Nejspíš je vám známo, že Facebook má dost podrobný seznam zakázaného či sporného obsahu pro inzerci. Pamatujte také na to, že v různých zemích mohou platit jiná pravidla – vždy tak, aby byla v souladu s tamními zákony.

Zakázáno je inzerovat obsah či produkty pro dospělé, s výjimkou těch, které se týkají plánovaného rodičovství nebo antikoncepce (ty však musíte opět cílit na starší 18 let).

Obezřetní musíte být v případě seznamek. Zde je potřeba si od Facebooku nejdříve vyžádat povolení pro inzerci, jinak budou vaše reklamy automaticky zamítnuty. I poté však musíte dodržovat pravidla pro cílení – samozřejmostí je opět věk 18+. V zemích EU a v Kanadě je zakázáno použít parametr „zájem o” muže nebo ženy, naopak mimo EU či Kanadu je jeho použití nutné. Cílit musíte také pouze na ty, kteří mají na profilu uvedeno, že jsou „nezadaní” (můžete kombinovat s „nespecifikováno”), jinak opět počítejte se zamítnutím. Také je nutné nastavit, zda cílíte na muže, či ženy.

Povolení pro inzerci potřebujete i v případě, že chcete propagovat internetovou lékárnu. Poté samozřejmě nesmíte propagovat léky na předpis. Propagace prostředků pro hubnutí je povolena, avšak produkty nesmí obsahovat zakázané látky. Jejich seznam najdete tady.

Alkohol ve svých inzerátech propagovat můžete, pokud omezíte cílení na 18+ a dodržíte zásady pro text a kreativu. To samé platí u hazardních her či loterie (zde ovšem také potřebujete předchozí schválení) a u předplacených služeb.

A na co dalšího se vztahuje zákaz nebo omezení? Podrobný soupis najdete tady. Zde je rychlý seznam:

  • Tabák (s výjimkou protikuřáckých kampaní či poradentsví pro závislé kuřáky)
  • Drogy (opět s výjimkou například podpůrných skupin pro drogově závislé)
  • Nebezpečné doplňky stravy (zde ovšem počítejte s tím, že míra nebezpečí bude posouzena Facebookem)
  • Zbraně, munici či výbušniny (propagovat ale můžete například výstavu zbraní)
  • Obsah propagující porušování práv třetích stran
  • Senzacechtivý obsah (tj. obrázky, které mohou vystrašit či šokovat)
  • Reklamy propagující padělání dokumentů
  • Malware a spyware
  • Zavádějící či nepravdivý obsah (například fotky „před“ a „po“ zhubnutí)
  • Multilevelový marketing, penny aukce či okamžité půjčky

Kromě těchto pravidel má Facebook také Zásady komunity, které všem uživatelům zaručují, že jsou na Facebooku v bezpečí a jejich osobní data jsou chráněna. Veškerý obsah reklam, který by tyto zásady mohl porušit (přílišná nahota, nenávistné projevy, násilí, šikana a podobně), Facebook samozřejmě taktéž zamítá. Mějte na paměti, že podobné zásady existují také pro Instagram a od Facebooku se liší.

clanek-2

Nejde jen o to, co propagujete, ale jak

Mnoho pravidel Facebooku se vztahuje také na to, jakým způsobem můžete určité produkty či služby propagovat. Pamatujte, že se Facebook snaží, aby obsah, který lidé ve svém News Feedu uvidí, byl pozitivní a nevyděsil je – například tím, že by ukazoval až příliš mnoho osobních informací. Uživatelé by pak mohli nabýt dojmu, že jsou konkrétní informace z jejich profilů zneužity a poskytovány třetím osobám.

Co se tím přesně myslí? Přímé narážky na věk, rasu, etnický původ, náboženství, víru, sexuální orientaci, zdravotní postižení, rodinný či finanční stav, záznamy v trestním rejstříku, členství v odborech či jméno osoby.

Několik příkladů za všechny:

Povoleno Nepovoleno
„Nová léčba cukrovky“ „Máte cukrovku?“
„Naše finanční služby vyřeší jakoukoliv finanční situaci.“ „Jste na mizině? Zbankrotovali jste? Podívejte se na naše služby.“
„Služby, které vás zbaví všech vašich starých přestupků“ „Byli jste obviněni ze zločinu?“
„Služba pro mladé“ „Pojištění automobilu pro mladé ve věku 18-24 let“
„Seznamte se s nezadanými lidmi“ „Seznamte se s dalšími nezadanými lidmi v okolí“

V textu reklamy byste se tedy měli soustředit spíše na samotný produkt či službu než na cílovou skupinu.

Jak už bylo zmíněno, obezřetnost je na místě, i co se týče propagace „citlivých” produktů, jako je alkohol či sázky. Zde by měl být text co nejvíce neutrální. V případě alkoholu můžete například zdůraznit slevy, které na e-shopu zrovna probíhají, či poukázat na jeho výhody (velký výběr, doprava zdarma). A také nezapomenout zacílit na správnou věkovou skupinu.

Vyhýbat byste se určitě měli také „velkým slibům” v reklamách, například „Zařídíme, aby vaše dluhy do 3 dnů zmizely!“ nebo „Úbytek váhy až 20 kg za měsíc“. Protože Facebook kontroluje i cílovou stránku, určitě není na škodu mít přidané upozornění (například že produkt může mít u každého jiný účinek). Také to, co v reklamě slibujete, by mělo být uvedeno i na cílové stránce (například určitá výše slevy).

clanek-3

Další nekalou praktikou jsou takzvané fake buttons, neboli falešná tlačítka, která mohou lidi klamat. Není možné si do statické reklamy, která odkazuje na web, přidat tlačítko značící přehrávání videa. Pokud ale do obrázku přidáte tlačítko „Koupit“ a odkazujete na e-shop, je vše v pořádku.

Pamatujte i na gramatiku a design

Může se stát, že bude vaše reklama zamítnuta i kvůli gramatickým chybám či špatné interpunkci, neboť obě věci také podléhají Zásadám pro reklamu. Asi nemusíme zmiňovat, že zakázány jsou vulgarismy, a to včetně „kreativních” řešení, jako je nahrazení písmen hvězdičkami a podobně.

Možná si pamatujete, že kdysi měl Facebook zásadu pro množství textu v obrázku, a to maximálně 20 %. Přestože už toto pravidlo neplatí, mnoho textu v obrázku Facebook trestá nižším doručováním reklamy. Až na pár výjimek, jako jsou obálky knih či obrázky produktu, tedy doporučujeme se tímto pravidlem řídit i nyní. V extrémním případě se vaše reklamy totiž nemusejí vůbec spustit. Pro kontrolu množství textu v obrázku můžete použít tento nástroj přímo od Facebooku.

Pár tipů na závěr:

  • Reklamu znovu pečlivě zkontrolujte. I drobnosti v interpunkci, jako je vykřičník navíc, mohou být důvodem jejího zamítnutí.
  • Pokud se jedná o obor, kde nemůžete oficiálně inzerovat, zkuste alespoň sponzorovat příspěvky. Když je příspěvek informativního charakteru a nenabádá ke koupi, je pravděpodobné, že kontrolou Facebooku projde. Cílová stránka by opět měla být informační, nikoliv prodejní.
  • Jestliže jste zamítnutou reklamu zkontrolovali a myslíte, že je v souladu se zásadami a měla by být schválena, určitě se zkuste odvolat.
  • Nezapomeňte s pravidly pro inzerci důkladně obeznámit také vašeho grafika nebo copywritera. Vyhnete se nedorozumění a ušetříte spoustu času.
V agentuře Business Factory spravuji reklamy v platformě ROI Hunter pro české i zahraniční klienty. O svoje zkušenosti se s vámi na Newsfeed.cz budu ráda dělit!

Komentáře