7 tipů, jak správně využívat facebookové skupiny z hlediska marketingu

9. 4. 2018Návody

Poslední změny v algoritmu Facebooku snížily organický dosah. Vhodně zacílená reklama je tak tím nejúčinnějším řešením, jak dosáhnout dobrých výsledků. Existuje však i několik doplňkových prvků, které mají pro určité obory potenciál. Jedním z nich jsou Facebook Groups. Pokud je používáte správně, můžete podpořit návštěvnost webu, zvýšit prodeje, rozšířit fanouškovskou základu a dostat se do většího povědomí potenciálních klientů.

Facebookové skupiny existují již dlouhou dobu, ale ne každá firma umí využívat jejich možností. Předtím, než se rozhodnete s facebookovými skupinami pracovat, byste měli zvážit několik následujících bodů.

1. Počáteční analýza

Než se pustíte do používání skupin na Facebooku, proveďte nejdřív analýzu, jelikož nejsou vhodné pro každý obor. Funkce facebookových skupin lépe využijete v oblasti B2C. V segmentu B2B jich naleznete mnohem méně. Nicméně ať už podnikáte v jakémkoliv oboru, je klíčové si zmapovat situaci.

Jak na to? Do vyhledávacího pole napište téma, které by vás mohlo zajímat. Poté klikněte na kolonku skupiny a můžete začít zkoumat existenci skupin pomocí různých klíčových slov. Mnohé skupiny mají velký počet členů až do řádu desítek či stovek tisíc, což pro firmu představuje obrovský potenciál lidí, které můžete oslovit i na mezinárodní úrovni.

Některé skupiny jsou veřejné a lze se do nich připojit bez schválení. Mnohé jsou ale soukromé a vyžadují schválení administrátora. Po přihlášení do skupiny si pročtěte podmínky, jelikož ne každá skupina povoluje komerční příspěvky a sdílením nevhodného obsahu můžete být dokonce odstraněni. Stejně tak příliš časté publikování příspěvků do více skupin najednou může Facebook nebo členové skupiny vyhodnotit jako spam a na nějaký čas vám může přispívání do skupin zakázat. Konkrétní limit ale Facebook neuvádí. Existuje také široká škála skupin věnovaná exkluzivně prodeji.

Z tohoto důvodu je nezbytné věnovat počáteční analýze dostatek času a nepodcenit ji. Po důkladném prostudování pak zvolte skupiny, které se hodí pro druh vašeho podnikání, a zacilte jen na několik z nich.

2. Komunikace s cílovým trhem

Velkou výhodou facebookových skupin je, že na jednom místě najdete koncentrovaný velký počet uživatelů se zájmem o dané téma. Snáze se můžete zapojit do otevřené komunikace se členy skupiny a rozvinout s nimi konverzaci. Ať už vlastním příspěvkem, nebo naopak můžete komentovat příspěvky jiných členů a dostat se tak do povědomí s vaším produktem či službou.

Zatímco facebooková stránka je považována za jednosměrnou komunikační platformu, facebookové skupiny umožňují efektivní propojení se členy, jsou snadným zdrojem informací o cílovém trhu a zájmu i potřebách uživatelů.

Do facebookových skupin se nelze připojit přes facebookovou stránku, ale jen přes osobní profil. Pokud ho chcete oddělit od vašeho soukromí, vytvořte si profil nový a používejte ho jen pro pracovní účely. Můžete si ale také založit skupinu přidruženou k facebookové stránce a poté do ní publikovat přímo jménem vaší Page – podobně, jako jsme to udělali se skupinou naší stránky Newsfeed.cz.

3. Existující skupina

Jak již bylo uvedeno, může se stát, že na vašem cílovém trhu/odvětví už facebookové skupiny existují. V tomto případě stačí vybrat nejvhodnější, zažádat o připojení a vrhnout se do publikování příspěvků i konverzací se členy skupiny. Publikum je v existující skupině vytvořené a vy už jen využíváte vyprofilovaného zdroje potenciálních zákazníků. Mezitím, než si vybudujete vaši vlastní skupinu, můžete interagovat se členy skupiny již vytvořené.

4. Nová skupina

Připojení do existujících skupin vám pomůže propagovat značku, produkt i podnikání, ale musíte hrát podle pravidel ostatních. Pokud si založíte vlastní skupinu, její správa závisí zcela na vás a můžete ji využívat, jak a pro jaké účely chcete. Vybudovat vysoký počet členů není snadné, ale úsilí a trpělivost stojí za to.

Skupinu můžete věnovat širším tématům a různým odvětvím, jako třeba módě, sportu, marketingu, události či akci. Skupiny mohou mít i užší tematiku. Do nové skupiny můžete zvát členy z řad vašich kontaktů a fanoušků stránky. Lidé si ale také často vyhledávají skupiny samostatně dle jejich zájmu a doporučují je svým přátelům.

Než začnete vytvářet svou skupinu na Facebooku, musíte se rozhodnout, proč a jak ji budete používat.

Při vytváření máte možnost nastavit skupinu jako:

  • veřejnou – kde může kdokoliv vidět příspěvky všech členů,
  • uzavřenou – tuto skupinu může kdokoliv vyhledat, ale pouze členové si mohou prohlížet příspěvky,
  • tajnou – jen přidaní členové mohou vyhledat skupinu a zobrazit si její příspěvky.

Facebookové skupiny nabízejí hodně nástrojů ke správnému nastavení. Mohou mít i více administrátorů, kteří dohlíží na správný chod a směr. Můžete nastavit také schvalování příspěvků správcem skupiny. Jaké možnosti jsou nejlepší, závisí na vašich cílech a je zapotřebí všechny tyto aspekty důkladně zvážit.

Pokud chcete zvýšit angažovanost, nejlepší volbou je skupina veřejná, na jejíchž diskuzích se mohou všichni účastnit. Pokud byste chtěli vytvořit třeba skupinu jako zákaznickou podporu, je lepší skupina uzavřená. Tajné skupiny se zase hodí pro členy vašeho týmu či zaměstnanců různých poboček. Facebooková skupina je také vhodným nástrojem pro vytvoření vlastní komunity.

Nezapomeňte si zvolit také správný typ skupiny, podle kterého ji bude Facebook kategorizovat a zobrazovat ve výsledcích vyhledávání.

Po výběru typu skupiny dokončete nastavení jako popis, tagy, lokaci, web a e-mailovou adresu. Po vytvoření nové skupiny napište několik příspěvků, aby noví členové měli co číst a skupina pro ně byla zajímavá.

 5. Zobrazování příspěvků

Jednou z výrazných výhod používání skupin je ta, že se vaše příspěvky zobrazují ve více kanálech nezávisle na News Feedu, ve kterém je stále těžší se organicky prosadit. Příspěvky facebookových skupin se objevují i v oznámeních uživatele, kteří se o příspěvku snáze dozví. Riskujete však jen to, že v případě velké aktivity uživatel tato oznámení znepřístupní a může zapomenout, že skupina vůbec existuje. Mnoho uživatelů je totiž členem více skupin a ne všechny se pro ně časem stanou nepostradatelné. Vaším cílem by tak mělo být, aby vaše skupina měla pro uživatele přidanou hodnotu a zůstala mezi jeho oblíbenými.

6. Pozvěte nové členy

Pokud jste majiteli facebookové skupiny, je důležité s touto informací marketingově pracovat. Nové členy můžete do skupiny pozvat z vašeho profilu i facebookové stránky. Jak na to?

  • Přidejte pozvánku k připojení do skupiny na váš web.
  • Odešlete informaci o vzniku skupiny pomocí newsletteru všem vašim kontaktům.
  • Sdílejte odkaz na novou skupinu na všech platformách sociálních médií, na kterých jste aktivní.

 7. Obsahová strategie

Před spuštěním nové skupiny si vymezte dlouhodobou strategii obsahu, která bude podporovat cíl skupiny. Cílem může být oslovení nových zákazníků nebo skupina pro zákazníky, kteří u vás již produkt zakoupili. Od toho se pak bude odvíjet typ obsahu. Ten může být inspirativní, vzdělávací, zábavný či vyzývající k zapojení.

Příspěvky by měly vyvolat interakci mezi vaším obsahem a členy skupiny. K tomu nejčastěji vedou:

  • výukové programy – jsou skvělým způsobem, jak zaujmout uživatele,
  • kvízy – jsou pro členy zábavou a pro vás mohou být nástrojem pro shromáždění dat,
  • ankety – pomohou získat nové obsahové nápady,
  • live Q&As – živé otázky a odpovědi jsou v mnoha skupinách velmi populární,
  • výzvy – ty se v rámci skupin staly velmi oblíbenou aktivitou. Vytvořte výzvu a pozvěte členy, aby se k ní připojili. Výzvy mohou být i denní a členům umožní zveřejňovat informace na určité téma, například můžete požádat členy, aby zveřejnili fotografie vašeho produktu nebo podniku.

Facebookové skupiny jsou velmi účinným doplňkovým nástrojem pro zvýšení angažovanosti. Nezáleží na tom, jestli zvolíte strategii nové skupiny, existující skupiny, nebo kombinaci obou dvou. Za facebookové skupiny nejsou žádné poplatky a jsou přístupné všem.

Proto se můžete pustit bez zábran do práce a prozkoumat, jaké možnosti nabízí skupiny právě vašemu oboru. A nezapomeňte, že facebooková skupina by neměla být jen o vás, ale měla by přinášet především přidanou hodnotu jejím členům.

Podívejte se i na další zajímavosti týkající se facebookových skupin.

Svět technologií a online marketingu je pro mě velkou vášní. V minulosti jsem působila po dobu několika let na akademické půdě jako vyučující na katedrách marketingu a hotelového managementu. V současné době spolupracuji s různými experty jako konzultant v oblasti online marketingu na mezinárodní úrovni mezi Švýcarskem, Itálií a Českou republikou. Specializuji se na e-commerce, sociální média a tvorbu webových stránek. Ve volném čase mě potkáte v přírodě ponořenou do krás tří disciplín triatlonu. Na Newsfeed.cz se s Vámi budu dělit o aktuální novinky z rozmanitého světa sociálních médií.

Komentáře