Klíčové metriky na Instagramu a proč je sledovat

7. 9. 2021Návody

Jaká je nejdůležitější metrika pro růst publika a engagement na Instagramu? Je to dosah, anebo imprese? A co počet sledujících nebo průměrná míra zaujetí? Sledování těch správných metrik je stěžejní, pokud chcete maximalizovat své marketingové úsilí. Ovšem není vždycky jasné, odkud začít nebo které konkrétní prvky jsou pro vaši značku a cíle vhodné.

Proto dala společnost Social Insider dohromady nejdůležitější metriky, které se vyplatí (anebo naopak nevyplatí) sledovat. Některé metriky najdete v nativních přehledech a analytických nástrojích Instagramu, pro jiné je potřeba využít nástroje třetích stran.

Dosah

Dosah je velmi důležitá metrika zejména u kampaní, jejichž cílem je vytvářet povědomí o značce.

Dejte si ale pozor na rozdíl mezi dosahem a zobrazením (impresí). Mezi nimi leží tenká hranice. Dosah vám řekne, kolik unikátních uživatelů vidělo váš obsah (pouze jedinečná zobrazení, počet oslovených lidí). Kdežto imprese ukazují celkový počet zhlédnutí vašeho obsahu (do počtu se zahrnují i opakované zobrazení jednoho uživatele).

V případě dosahu se více vyplatí sledovat průměrnou míru dosahu, protože zobrazuje procento, které se snáze analyzuje s ohledem na počet fanoušků.

Míra zapojení dle sledujících

Další silná metrika, kterou byste měli sledovat. Zatímco metrika zapojení (engagement) představuje celkový počet likes a komentářů, které jste získali, míra zapojení ukazuje, jaké procento vašich sledujících reaguje na váš obsah a provádí akce.

Míra zapojení je tak mnohem užitečnější metrika, protože v korelaci s počtem sledujících vám pomůže lépe vyhodnotit váš výkon. Ukazuje totiž, jaký typ obsahu se vašim sledujícím líbí a co s nimi rezonuje.

Míra zapojení dle dosahu

Předchozí metriku sledujte, pokud chcete porovnat výkon vašeho marketingu s konkurencí. Pokud ale chcete své úsilí prohlédnout hlouběji, podívejte se na míru zapojení dle dosahu. Výpočet může vypadat takto:

Počet uložení

Stisknutím tlačítka Uložit vám lidé dají najevo, že si opravdu váží toho, co děláte, a že považují vaše informace za užitečné. Díky tomu získáte představu o tom, jaký typ obsahu vaše publikum zajímá.

Návštěvnost

Komunikační kampaně mohou mít mnoho cílů, ale v konečném důsledku je hlavním cílem každé značky získat konverze. A protože chcete vědět, jakými způsoby můžete získat více potenciálních zákazníků a které kanály jsou v tomto ohledu nejúčinnější, je potřeba sledovat traffic.

Instagram zatím nenabízí mnoho možností, jak do obsahu zahrnout odkazy na vaše webové stránky – zatím lze jen link v biu a ve Stories. Pokud ale propojíte svůj Instagram účet s Google Analytics (použijete UTM parametry), můžete dobře sledovat, kolik lidí váš web navštíví.

Prodej

Instagram Shops jsou ve světě ecommerce ohromným posunem kupředu. Instagram neustále vyvíjí nové nástroje a možnosti, a tak není divu, že se z tohoto pohledu stal nejoblíbenější sociální sítí. Ovšem to, že se někdo dostane do vašeho obchodu (na landing page), ještě neznamená, že tu také automaticky nakoupí.

Pokud budete sledovat tuto metriku, pochopíte, jaký typ obsahu je s největší pravděpodobností konverzní. Proto kromě návštěvnosti sledujte i prodeje.

Počet zobrazení Stories

Příběhy jsou jedním z nejpopulárnějších způsobů interakce s publikem. Při analýze výkonu vašich Stories myslete především na tyto metriky:

  • míra retence – ukazuje, zda a jak jste schopni udržet dostatečně zaujaté sledující (to vyžaduje skvělý obsah přizpůsobený preferencím vašeho publika) – zde sledujte i míru prokliku, která říká, kolik procent lidí sledovalo vaše příběhy od začátku do konce
  • míra opuštění – pokud velké množství lidí přestane sledovat vaše Stories už po prvním příběhu, je to varovný signál toho, že něco nefunguje a nedodáváte jim to, co od vaší značky očekávají (pokud je toto číslo naopak nízké, znamená to, že vaše Stories publikum baví)
  • míra dokončení – díky této metrice zjistíte, kolik lidí z vašeho publika jsou věrnými fanoušky (jaké procento diváků sleduje celou délku vašeho příběhu, aniž by klikli na rychlé přehrání dopředu)

Růst počtu sledujících

Pozor, tato metrika by neměla být při vytváření vaší marketingové strategie nejdůležitější. Víc než na kvantitu byste se měli zaměřit na kvalitu. Někdy účty s menším, ale zaujatějším publikem přinesou lepší výsledky. Lidé tu totiž s větší pravděpodobností provedou konverzi – nakoupí produkty, poskytnou užitečnou zpětnou vazbu, zmíní značku ve svém obsahu a podobně.

Hashtagy s vaší značkou

Hashtagy jsou na Instagramu mocným nástrojem, jak se o vás mohou lidé dozvědět. Proto si zaslouží speciální místo v seznamu vhodných metrik. I ony totiž dokáží měřit úspěch vaší digitální prezentace. Používání hashtagu s vaším označením je dobrá cesta ke zvyšování povědomí o značce, zejména v user-generated obsahu.

Každý příspěvek, který obsahuje takový hashtag, uvidíte a dozvíte se, co o vás lidé říkají a jaké výsledky vám přináší.

A které metriky sledovat v kterém formátu obsahu?

Tady je přehledná infografika:

Analýzou správných metrik nasbíráte všechna důležitá data, která vám pomohou zvolit efektivní marketingovou strategii. Díky nim můžete přizpůsobit obsah a začnete se zabývat tím, co vám opravdu funguje.

Jsem copywriterka a vedu své textové studio COPYBARA. Jako editorka Newsfeed.cz zodpovídám za to, že se k vám dostanou ty nejzajímavější aktuality, praktické návody vás posunou zase o kousek dál a případovky dostatečně inspirují k ještě lepším výsledkům.

Komentáře